Νικόπολις - Γαράσαρη - Sebinkarahisar - Susehri.

Σας κάνουν ..κλικ; Καλώς ήρθατε!

Πέμπτη, 4 Ιουνίου 2015

Σαράντα χρόνια διαμάχη για ένα παρχάρι, μεταξύ των χωριών Καρακεβεζήτ, Τρουπτζή και Μπάλτζανα


   Το ότι οι Καρακεβεζητινοί με τους Τρουπτζηνούς ήταν «στα μαχαίρια», το είχαμε ακούσει από παλαιότερους. Αιτία ήταν ένα παρχάρι – γιαϊλέν, με το όνομα Ντερέκιοϊ, το οποίο βρίσκεται βόρεια από τα χωριά Μπάλτζανα και Καρακεβεζήτ.
   Όλη αυτή η έκταση ήταν ιδιοκτησία ένας πλούσιου Τούρκου από την Κερασούντα, που τον έλεγαν Ναλτσίνογλου ή Κεντς-αγά. Αυτός λοιπόν κάποια στιγμή, μεταξύ 1865 και 1870, αποφάσισε να το πουλήσει. Γύρω του οι εκτάσεις ανήκαν στο Καρακεβεζήτ και στη Μπάλτζανα. Οι κάτοικοι λοιπόν αυτών των δύο χωριών, έπεισαν τους κατοίκους της Τρουπτζής να αγοράσουν το παρχάρι, για να μην το πάρουν πάλι Τούρκοι και τους έχουν ανάμεσά τους.
   Η Τρουπτζή βρίσκεται νότια του Καρακεβεζήτ, κάτω από τον παραπόταμο του Λύκου. Ήταν πλούσιο ελληνικό χωριό, με προκομμένους και ευκατάστατους κατοίκους. Δεν είχαν όμως κανένα άξιο λόγου παρχάρι, ούτε εκτάσεις με δέντρα για υλοτομία. Το Ντερέκιοϊ ήταν ονομαστό για τα δάση του, από πεύκα και έλατα και για το ποτάμι που κατέβαινε από το βουνό Εριμίζ (Ερμής) με 2.500 μέτρα υψόμετρο. Έτσι λοιπόν αποφάσισαν και αγόρασε η κοινότητά τους το Ντερέκιοϊ για 400 χρυσές λίρες.




   Ετοιμάστηκαν την πρώτη χρονιά να ξεκινήσουν τα κοπάδια τους για το παρχάρεμα, αλλά περνώντας το ποτάμι και τη γέφυρα της Χόζανας (ο νότιος συνοικισμός της κοινότητας Καρακεβεζήτ), βρήκαν το δρόμο φραγμένο.
   Τι είχε γίνει; Οι Καρακεβεζητινοί, πονηρά σκεπτόμενοι και συνεπικουρούμενοι από τους Μπαλτζανώτες, έφραξαν τη διαδρομή που περνούσε αναγκαστικά μέσα από το χωριό τους. Έλεγαν πως είναι δική τους ιδιοκτησία και αν περνάνε κοπάδια και κάτοικοι άλλων χωριών από μέσα, θα προκαλούσαν ζημιές.
   Άλλος δρόμος δεν υπήρχε, παρά μόνο μέσω της Μπάλτζανας. Για να πάνε όμως από εκεί έπρεπε να κάνουν έναν τεράστιο κύκλο και οπωσδήποτε θα τους δημιουργούσαν παρόμοια προβλήματα οι Μπαλτζανώτες.

Ο ανηφορικός δρόμος που περνάει μέσα από τη Χόζανα
και οδηγεί στο κέντρο του Καρακεβεζήτ και μετά στο παρχάρι Ντερέκιοϊ.


   Έτσι άρχισε μια διαμάχη μεταξύ αυτών των χωριών, με πολλά και συνεχή επεισόδια, που έφταναν μέχρι άγριους ξυλοδαρμούς και παραλίγο φόνους.
   Οι Τρουπτζηνοί κατέφυγαν στις τοπικές αρχές, αλλά οι διαδικασίες ήταν πολύ χρονοβόρες και πάντα έμπαιναν στη μέση υποκειμενικοί παράγοντες και προσωπικές γνωριμίες.    
   Πάντως, για να αποτρέψουν τα χειρότερα, οι αρχές τοποθέτησαν μέχρι και καρακόλι (αστυνομικό σταθμό) πάνω σ` αυτή τη διαδρομή, για να μη σκοτωθούν μεταξύ τους οι Ρωμιοί.
   Οι Τρουπτζηνοί απελπίστηκαν και τελικά σταμάτησαν να προσπαθούν να περάσουν προς το Ντερέκιοϊ. Έτσι, το παρχάρι εκμεταλλεύονταν οι Καρακεβεζητινοί και οι Μπαλτζανώτες.

Η Τρουπτζή, όπως φαίνεται από τη Χόζανα.

Η Τρουπτζή, όπως φαίνεται από τη Μπάλτζανα.


   Η πολύχρονη αυτή διαμάχη δημιούργησε έχθρα ανάμεσα στα τρία χωριά για τουλάχιστον δύο γενιές. 
   Είναι χαρακτηριστικό ότι σε ολόκληρη την Ελλάδα, μόνο σε δύο περιπτώσεις εγκαταστάθηκαν στο ίδιο χωριό Καρακεβεζητινοί και μερικοί Τρουπτζηνοί, στο Ζυγό Καβάλας και στη Γεωργιανή Καβάλας. 
   Τρουπτζηνοί και Μπαλτζανώτες δεν συγκατοίκησαν πουθενά!
   Ταυτόχρονα, ήταν εξαιρετικά σπάνιες, μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού, οι περιπτώσεις γάμων μεταξύ οικογενειών αυτών των χωριών. Ενώ με τα διπλανά χωριά Κόρατζα, Στρεφή. Καλετζίκ, Έσολα, έκαναν γάμους, μεταξύ τους όχι.

Ο άγιος Θεόδωρος ο Στρατηλάτης, της Τρουπτζής.

Ο άγιος Νικόλαος, στη συνοικία Νικολογλάντων του Καρακεβεζήτ.


   Η τελευταία προσπάθεια των Τρουπτζηνών να βρουν το δίκιο τους, εντοπίζεται σε δύο επίσημα έγγραφα του 1907.

   Στο πρώτο, διαβάζουμε τα ονόματα όσων πρωτοστατούν στο κλείσιμο του δρόμου στο Καρακεβεζήτ:

-Rafailoğlu Simon  - Ραφαηλίδης Συμεών από το Καρακεβεζήτ.
-Simonoğlu Simon – Συμεωνίδης Συμεών από το Καρακεβεζήτ.
-Müncioğlu İspir  - Μιουντζίογλου Σπύρος. Αναφέρεται ως κάτοικος της συνοικίας Ντιγέρ του χωριού Μπάλτζανα, αλλά δεν μπορούμε να ταυτοποιήσουμε την οικογένεια. Ίσως είναι λάθος γραμμένο το επίθετο στην αραβική γραφή.
-Hozaneli Hubanoğlu Mihail – Χοζανώτας ή Χοζανίδης Μιχαήλ, από τη συνοικία Χόζανα του Καρακεβεζήτ. Η παράθεση και του επιθέτου Χουπάνογλου, μας επιβεβαιώνει ότι η οικογένεια που ήρθε στην Ελλάδα με το επίθετο Χοζανώτας ή Χοζανίδης, προέρχεται από το μεγάλο σόι των Χουπανάντων. Λογικά πρέπει κάποιος πρόγονος να κατέβηκε από τη συνοικία Χουπανάντων κάτω στη συνοικία Χόζανα (ίσως να παντρεύτηκε εκεί) και πήρε αυτό το προσωνύμιο (και τελικά επίθετο) για να ξεχωρίζει από τους υπόλοιπους Χουπανάντες.
-Simonoğlu Haralambi - Συμεωνίδης Χαράλαμπος από το Καρακεβεζήτ.
-Miloğlu Kireki – Μήλογλου ή Μηλιάδης Κυριάκος, από το σόι των Μηλάντων του Καρακεβεζήτ.
-Rafailoğlu Yorika – Ραφαηλίδης Γιωρίκας (Γεώργιος) από το Καρακεβεζήτ.
-Limonoğlu Kozma - Λεμονίδης Κοσμάς, από το παλιό σόι των Τεμιρτζάντων του Καρακεβεζήτ.
-Simonoğlu İstefan - Συμεωνίδης Στέφανος από το Καρακεβεζήτ.
-Bazuloğlu Yani ή Yanuloğlu Yani – Εδώ η ανάγνωση από τα αραβικά είναι δύσκολη. Μπορεί να είναι Βασιλειάδης Ιωάννης ή Γιαννούλογλου Ιωάννης, από την οικογένεια Παπάζογλου, οι οποίοι στην Ελλάδα ήρθαν με το επίθετο Ιωαννίδης. Και οι Βασιλάντες και οι Γιαννουλάντες ήταν από το Καρακεβεζήτ.
-Benimoğlu Dimitri – Αυτό το επίθετο δε μπορούμε να το ταυτοποιήσουμε.
-Benimoğlu Pavli – Είναι το ίδιο επίθετο που δε μπορούμε να ταυτοποιήσουμε την οικογένεια.



   Στο δεύτερο έγγραφο διάφοροι μάρτυρες από διπλανά χωριά (χριστιανοί και μουσουλμάνοι) καταθέτουν υπέρ της μίας ή της άλλης πλευράς. Παραθέτουμε τα ονόματα των χριστιανών μόνο:

uçoğlu Yorika – Είναι ο Γεώργιος Τσότσογλου ή Τσοτσόπουλος, από το Αλησάρ.
-Eminoğlu Kireki – Είναι ο Κυριάκος Εμίνογλου ή Εμινίδης ή Εμενίδης, από το Αλησάρ.
-Lorduoğlu Kosta – Λορδούογλου Κώστας από τη Μπάλτζανα. Οικογένεια με αυτό το όνομα δε μπορούμε να ταυτοποιήσουμε. Το πιο πιθανό είναι να πρόκειται για κάποιον από την οικογένεια των Λοστοράντων – Λοστούρογλου και να είναι λάθος γραμμένο στα αραβικά.
-Karagözoğlu Lefter – Είναι ο Καραγκιόζογλου ή Μαυροματίδης Ελευθέριος από το Ντιγέρ της Μπάλτζανας.
-Kolaynoğlu Kireki – Είναι ο Κυριάκος Κολγιανόγλου ή Κοργιανόγλου, από το Ντιγέρ της Μπάλτζανας.
-Avcıoğlu Panayot – Είναι ο Παναγιώτης Αβτζόγλου ή Κυνηγόπουλος, από το Ντιγέρ της Μπάλτζανας.
-Kemâkân Yani – Είναι ο Ιωάννης Κεμεκενίδης από τη Μπάλτζανα.
-Hamailoğlu Kosta – Χαμαΐλογλου Κώστας. Δυστυχώς δε μπορούμε να ξεχωρίσουμε τον τόπο καταγωγής. Πάντως δεν υπάρχει τέτοιο όνομα στα χωριά της περιοχής.
-Yorgiloğlu Kosta – Γεωργίλογλου Κώστας. Ισχύουν τα ίδια με τον ανωτέρω.
-Aleksanoğlu Yorika – Αλεξάνογλου Γιωρίκας (Γεώργιος), μάλλον Ασλάνογλου Γιωρίκας, από το Ντιγέρ της Μπάλτζανας.


   Έτσι λοιπόν, οι Τρουπτζηνοί έμειναν με το παράπονο. Αγόρασαν το καλύτερο παρχάρι της περιοχής και τελικά δεν μπόρεσαν να το εκμεταλλευτούν.
   Όπως μάλιστα αναφέρει ο αείμνηστος Κωνσταντίνος Ιορδανίδης, από την Τρουπτζή, οι κάτοικοι του Καρακεβεζήτ το «διασκέδαζαν» και κορόιδευαν τους κοντοχωριανούς τους: «Τρουψενοί, γιαϊλέν έσητ`, αμά στράταν `κί έσητεν».

Νίκος Πετρίδης

ΣΗΜ; Τα οθωμανικά έγγραφα προέρχονται από τον συμπατριώτη Νικοπολίτη, Μουράτ Τορσούν, που τον ευχαριστώ θερμά.

Η συνοικία Χουπανάντων του Καρακεβεζήτ.

 Το καμάρι της Τρουπτζής, η Ελληνική Σχολή,
που λειτουργεί μέχρι σήμερα ως σχολείο του χωριού.








3 σχόλια:

  1. Πακαταριδης Χρηστος εκ Καρακεβεζητ4 Ιουνίου 2015 - 9:26 μ.μ.

    Μπραβο Νικολα......την ιστορια μου την ειχε πει ο παππους μου Ιωαννης Συμεωνίδης ο Συμεωνίδης Χαραλαπος καθως και οι γιοι του Συμεων ( Προπάππους μου )και Στεφανος ηταν κατοικοι της Χοζανας καθως και ο Χοζανωτας που αναφέρεις μαζι με τον Βασιλειαδη επισης κατοικοι Της Χοζανας του Καρακεβεζήτ και νυνκατοικοι Ελαιοχωριου.....Το επωνυμο Ραφαηλιδη δεν το εχω ξανα ακουσει..... Επισης τον μοναδικο γαμπρο Τρουπτζενο που είχαμε στο Ελαιοχωρι ηταν ο Σαμαρας Γεωργιος από το Μακρυχωρι Ημαθίας και αυτό μετα την ανταλαγη....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και σε σένα μπράβο Χρήστο, γιατί μ` έβαλες να ψάξω περισσότερο. Λοιπόν αυτός ο Ραφαηλίδης Γιώργος κατοικούσε στων Χουπανάντων και πέθανε στην πατρίδα χωρίς να αφήσει αγόρια για να συνεχιστεί το όνομα. Άφησε μόνο δύο κόρες, την Ευθυμία και την Ταμάμα. Η Ευθυμία παντρεύτηκε τον Ηλία Μυλωθρίδη και εγκαταστάθηκαν στη Γεωργιανή. Η Ταμάμα παντρεύτηκε τον Παύλο Σιδηρόπουλο (από τους Τεμιρτζάντες) και εγκαταστάθηκαν εκεί σ` εσάς, στο Ελαιοχώρι.
      Μάλλον αυτός ο Γιώργος Ραφαηλίδης πρέπει να πήρε αυτό το επίθετο από παππού ή πατέρα Ραφαήλ. Το βαφτιστικό Ραφαήλ στο Καρακεβεζήτ εμφανίζεται μέχρι την ανταλλαγή, μόνο σε μια οικογένεια, στους Κιζιράντες (Κιζίρογλου - Κιζιρίδης) που εδώ ήρθαν στην Καβάλα και στον Άγιο Ανδρέα.
      Υπάρχει και μια ακόμα λεπτομέρεια. Το βαφτιστικό Ταμάμα (η μία κόρη αυτού του Ραφαηλίδη) εμφανίζεται μόνο σε μια ακόμα περίπτωση στο Καρακεβεζήτ. Ήταν η μία από τις τρεις κόρες του Ηλία Πακαταρίδη (οι άλλες δύο Αναστασία και Δέσποινα).

      Όσον αφορά τους Σαμαράδες, Πιστεύω οτι πρέπει να κατάγονται από τους Σεμερτζάντες του Καρακεβεζήτ, αλλά προς το παρόν δεν μπορώ να το στοιχειοθετήσω. Αυτό το λέω γιατί όλοι οι Σεμερτζάντες της Τρουπτζής προέρχονται από ένα και μοναδικό πρόσωπο.
      Είναι ο Γεώργιος Σεμερτζίδης που είχε δύο γιούς, τον Ιωάννη και τον Κυριάκο.
      Ο Ιωάννης είχε γιούς Παύλο και Μιχάλη. Ο Παύλος πέθανε στην Τουρκία και ο Μιχάλης είναι αυτός που ήρθε στο Μακρυχώρι της Βέροιας. Είχε παντρευτεί τη Σουρμελή, κόρη του Κυριάκου Ιορδανόπουλου και απέκτησε δύο γιούς, τον Παύλο και το Χρήστο.
      Ο άλλος γιός του Γεωργίου (αδελφός του Ιωάννη), ο Κυριάκος, ήρθε στην Καβάλα. Αυτός είχε τρεις γιούς. Τον Παναγιώτη και τον Αχιλλέα στην Αμερική και το Γεώργιο στην Καβάλα.
      Ελπίζω να βρω κι άλλα στοιχεία στο μέλλον.

      Διαγραφή
  2. Πακαταριδης Χρηστος εκ Καρακεβεζητ5 Ιουνίου 2015 - 11:03 μ.μ.

    Πραγματι η Ταμαμα ηταν γυναικα του Κορατσενου Σιδηροπουλου Παυλου...Για τις κορες του Πακαταριδη Ηλια δεν γνωριζω και πολλα ευκαιρια να μαθω.....Οι Ραφαηλιδαιοι ηταν συγγενεις με τους Συμεωναντες....και εμαθα οτι στην Ελλαδα αλλαξαν επωνυμο σε Συμεωνιδης και εγκατασταθηκαν στον νομο Σερρρων....Πραγματι ο Γεωργιος Σαμαρας ο Τρουπτσενος παντρευτηκε τη κορη του Πακαταριδη Λαζαρου και ο μοναδικος του γιος Κυριακος ολοι κατοικοι Ελαιοχωριου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή