Νικόπολις - Γαράσαρη - Sebinkarahisar - Susehri.

Σας κάνουν ..κλικ; Καλώς ήρθατε!

Δευτέρα 1 Αυγούστου 2011

Γαράσαρη 2011. Είναι μακρύς και δύσκολος ο δρόμος. Κι εγώ πηγαίνω, νύχτα και μέρα...


44 σχόλια:

  1. ΠΟΛΥ ΚΑΛΑ ΤΑ ΒΙΝΤΕΟ!ΜΕΤΑΦΕΡΟΥΝ ΤΟ ΚΛΙΜΑ! ΑΛΗΘΕΙΑ ΚΟΙΜΗΤΗΡΙΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΑΠΟΥ; ΔΕΝ ΕΙΔΑ ΣΕ ΚΑΜΙΑ ΦΩΤΟ ΑΠ ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ ΑΞΕΠΕΡΑΣΤΕΣ ΠΟΥ ΕΧΕΙΣ ΚΕΜΑΣΕΙ!!! ΔΑΝΙΗΛ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δάνο, δικά μας μεζάρια υπάρχουν, αλλά όχι εμφανή και διατηρημένα. Εγώ εντόπισα μερικά, πχ στο Πετράντων και στο Ουλού-πουκι του Ασαρτζούχ, στο Ισπαχή-μαχαλεσί, στην Έσολα, αλλά καμία πλάκα ή άλλο σημάδι, μόνο από πληροφορίες των ντόπιων. Σε άλλες περιπτώσεις τα χριστιανικά μεζάρια συνέχισαν να χρησιμοποιούνται από τους μουσουλμάνους, μέχρι σήμερα. Πχ στο Γαλατζούχ, στο Καρακεβεζήτ, στο Αλησάρ, στην Τρουπζή, στο Έσκιουνε, στην Καϊλούκα. Πέρασαν πολλά χρόνια αδερφέ και δεν έμειναν ίχνη. Εγώ απλά καίγομαι για όσα έμειναν από τα υπόλοιπα, εκκλησίες, σπίτια, υδρόμυλοι, χαλάσματα, σχολεία κλπ, να καταγράψω όσα μπορώ περισσότερα για να μείνουν ως παρακαταθήκη της παρουσίας των προγόνων μας στην ιστορική μας πατρίδα, τη Νικόπολη. Εύχομαι στο μέλλον να είσαι μαζί μου κάποια φορά, να ψάξουμε και μαζί. Είναι άλλη αίσθηση να γυρνάς στα ρασία, τερέδες, γιαϊλάδες και μαχαλάδες της Γαράσαρης, ψάχνοντας κάθε ίχνος της ρίζας σου και ρουφώντας αχόρταγα την κάθε στιγμή. Σε χαιρετώ Ασαρτζουγότα Δάνο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. sti video afto, meta to katahor, ehi mia fotografia pou nomizo ine o pappous i o pro pappous mou, pios tin ehi vali,tha ithela na matho sigouro oti ine to soi mou, i fotografia pou anafero ine me 5 andres, o enas ine kathistos (o pappous mou), thank you

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Επειδή ο καθιστός είναι δικός μου προπάππους (ο δάσκαλος Ηλίας Σιδηράτος από το Ασαρτζούχ, που μετοίκησε στο Κεμίν Κονάκ και ήρθε πρόσφυγας στον Αμυγδαλεώνα Καβάλας), αν όντως είναι σόϊ σου, θα ήθελα κι εγώ να μάθω ποιός είσαι..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. I Tsemitsidis(apo katohor) pigane katholou sto Metzikert? I Savoulidis apo pou itane? I pro yiayia mou itane apo Savoulidis(Kiriaki) kai o pappous Tsemitsidis(Theodoros) pou antamothikane kai pantreftikane? Auti ine apo this mamas mou plevra. Apo tou patera mou (tis mamas tou plevra) to soi itane Athanasiadis apo pia meri tou pontou itane. o papous tou patera mou legotane Georgios Athanasiadis kai i yiayia tou Parthena Athanasiadou

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Τσεμιτσίδης Θεόδωρος του Θωμά από το Τσοράχ και το Εσκήκιοϊ και η σύζυγός του Τσεμιτσίδου Παρθένα, το γένος Παναγιώτη Γεωργιάδη από το Πουλάχ. Εγκαταστάθηκαν στην Κρυοπηγή Αλιστράτης Σερρών.

    Οι Τσεμιτζάντ μετοίκησαν στο Τσοράχ στα τέλη του 19ου αιώνα από το Εσκήκιοϊ και στην Ελλάδα εγκαταστάθηκαν στην Αλιστράτη Σερρών, στον Άγιο Ανδρέα Καβάλας και στο Μελισσοκομείο Καβάλας. Ένας (ο Χρήστος Τσεμιτζίδης) μετανάστευσε στη Γαλλία. Οι Γεωργιάδηδες του Πουλάχ, ήρθαν στη Γαράσαρη αρχές του 19ου αιώνα από το Σιμικλή της Αργυρούπολης. Στην Ελλάδα εγκαταστάθηκαν επίσης στην Κρυοπηγή Αλιστράτης.

    Υπάρχει κι άλλο παρακλάδι της οικογένειας Τσεμιτζάντ, που δεν ονομάζονταν Τσεμιτζίδης αλλά Τσεμιτζέ. Αυτοί ήταν επίσης από το Εσκήκιοϊ, αλλά πολύ παλιά μετοίκησαν στο Καταχώρ. Στην Ελλάδα Θεόδωρος και Κυριακή Τσεμιτζέ εγκαταστάθηκαν στην Ολυμπιάδα Ελασσόνας και άλλοι της οικογένειας στις Κρηνίδες Καβάλας. Δεν ξέρω αν ήρθαν από το Μιτζικέρτ, αλλά είναι πολύ πιθανόν.

    Για τη Σαββουλίδου Κυριακή πρέπει να μου γράψεις που εγκαταστάθηκαν συγγενείς της στην Ελλάδα. Πάντως οι Σαββουλίδηδες ήταν κατά 90% από την Τραπεζούντα-Ματσούκα.

    Γράψε μου και για τους Αθανασιάδηδες που εγκαταστάθηκαν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Efharisto gia tis plirofories, i savvoulidou kiriaki apo ti ksero pantreftike ton theodoro tsemitse, ta adelfia tis apo ti katalaveno pigane kavala (nomizo), parapano den ksero. sorry.

    H Athanasiadis apo ti ksero prota pigane volo, itane 3 adelfes 1 adelfos gia tous gonis tous den ksero. i giagia mou itane i sofia, i adelfes tis itane sotiria kai despina kai o adelfos ioannis. o ioannis emene laggada thessalonikis. i adelfes menane elassona.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Αθανασιάδηδες στην Ελασσόνα εγκαταστάθηκαν από το Μετζικέρτ, ενώ όσοι εγκαταστάθηκαν στα Αραδοσίβια Ελασσόνας ήρθαν από το Μεσουδιέ. Επίσης στους Γόννους εγκαταστάθηκαν Αθανασιάδηδες, από το Μοναστήρ του Επές. προς το παρόν αυτά, αν έχεις άλλες λεπτομέρειες τα ξαναλέμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. I gonis tis giagias mou legotane Georgios kai Parthena, den ine sigouro ala nomizo bori na itane apo tin Ordu kai to horio legotane kati san Ereskezi - stin ellada irthane prota ksadelfia tis giagias mou menane kalithea elassonas, ta onomata tous itane kostas, theofanis, nikolaos, georgios kai pavlos. To Monastir tou Epes pou ine? Episis kai to Mesoudie? Apo ti ksero afti sto Metzikert den ihane pai. I savvoulidei ti egine tipotes den emathes gia aftous? Diskola se vazo sorry!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. ΑΝ ΤΟ ΣΑΒΒΟΥΛΙΔΗΣ Η ΣΑΒΟΥΛΙΔΗΣ ΕΙΝΑΙ ΣΩΣΤΟ ..ΤΟΤΕ ΔΕ ΜΠΟΡΩ Ν ΑΠΑΝΤΗΣΩ , ΑΝ ΟΜΩΣ ΕΙΝΑΙ ΣΑΟΥΛΙΔΗΣ ( ΔΙΟΤΙ ΜΕ ΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΚΑΠΟΙΟΙ ΑΠΕΜΠΟΛΗΣΑΝ ΤΟ (Β) Η ΤΟ ΓΡΑΦΑΝΕ ΟΠΩΣ ΑΚΟΥΓΟΤΑΝ , ΤΟΤΕ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΩ . ΑΝ ΕΙΝΑΙ ΛΟΙΠΟΝ ΣΑΟΥΛΙΔΗΣ ΤΟΤΕ Η ΠΡΟΓΟΝΙΚΗ ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΟΥΣ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗ , ΜΕΤΟΙΚΗΣΑΝ ΣΤΗ ΣΕΒΑΣΤΕΙΑ ΠΕΡΙ ΤΑ 1839-40 ( ΠΡΟΥΠΗΡΧΑΝ ΚΑΠΟΙΕΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΕΣ ΑΠΟ ΤΟ 1790 ) ΚΑΙ ΑΠΟ ΚΕΙ ΤΟ 1880-1885..ΣΤΟ ΑΠΟΥΛΠΑΤ ΤΟΥ ΚΑΡΣ . ΕΙΧΑΝ ΔΕ ΣΥΓΓΕΝΕΙΣ ΣΤΗ ΛΙΤΖΑΣΑ ΚΑΙ ΣΕ ΑΛΛΑ ΧΩΡΙΑ . ΕΝΑΣ ΕΞ ΑΥΤΩΝ ΕΙΝΑΙ Ο ΔΕΞΑΜΕΝΟΣ ΜΟΥ ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΑΟΥΛΙΔΗΣ ΤΟΥ ΟΠΟΙΟΥ Η ΓΙΑΓΙΑ ΗΤΑΝ Η ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΣΑΓΚΑΛΙΔΟΥ , ΑΔΕΛΦΗ ΤΟΥ ΠΡΟΠΑΠΟΥ ΜΟΥ ΑΒΡΑΑΜ . Η ΚΥΡΙΑΚΗ ( ΤΣΑΓΚΑΛΙΝΑ ΤΣΑΓΚΑΛΙΔΟΥ ΠΑΝΤΡΕΥΤΗΚΕ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗ ΓΕΝΝΗΣΕ ΚΟΡΗ ( ΤΣΑΚΛΑ ) Η ΟΠΟΙΑ ΠΑΝΤΡΕΥΤΗΚΕ ΣΑΟΥΛΙΔΗ ΚΑΙ ΓΕΝΝΗΣΑΝ ΓΙΟ..ΤΟΝ ΔΕΞΑΜΕΝΟ ΜΟΥ . ΟΙ ΣΑΟΥΛΙΔΑΙΟΙ ΠΗΓΑΝ ΣΤΟ ΑΠΟΥΛΠΑΤ , ΜΙΑ Η ΔΥΟ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΕΣ ΣΤΗ ΧΑΝΤΕΡΕ Η ΣΤΟ ΚΑΡΑΟΥΡΓΑΝ..ΘΑ ΤΟ ΜΑΘΩ ΚΑΙ ΘΑ ΕΠΑΝΕΛΘΩ. ΕΤΣΙ ΛΟΙΠΟΝ ΟΙ ΣΑΟΥΛΙΔΑΝ Τ ΕΙΝΑΙ ΑΙΜΑΤΟΛΟΓΙΚΑ ΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΟΙ ΜΕ ΤΟΥΣ ΤΣΑΓΚΑΛΑΝΤΟΥΣ . ΑΝ ΜΠΟΡΕΣΑ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΩ ..ΚΑΛΩΣ , ΑΝ ΟΧΙ , ΤΟΤΕ ΙΣΩΣ ΚΑΠΟΙΟΣ ΑΛΛΟΣ ΧΡΕΙΑΣΤΕΙ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΥΤΑ . ΝΑ ΘΥΜΟΜΑΣΤΕ ΠΑΝΤΑ ΠΩΣ ΠΟΛΛΑ ΕΠΙΘΕΤΑ ΓΡΑΦΤΗΚΑΝ ΑΛΛΙΩΣ ΛΟΓΩ ΠΡΟΦΟΡΑΣ Η ..ΒΑΡΗΚΟΙΑΣ ΚΑΠΟΙΩΝ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΕΝΩΝ ΕΔΩ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ . ΕΤΣΙ ΕΧΟΥΜΕ ΑΔΕΛΦΙΑ ..ΜΑΥΡΟΠΟΥΛΟΣ ΚΑΙ ΜΑΥΡΙΔΗΣ ! ΑΔΕΛΦΙΑ ΑΛΕΠΙΔΗΣ ΚΑΙ ΤΙΛΚΙΡΙΔΗΣ ! ΚΑΠΟΙΟΙ ΦΕΡΟΥΝ ΕΠΙΘΕΤΟ ..ΜΑΡΑΝΤΟΣ , ΛΑΘΟΣ ΜΕΓΑ , ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΝΘΟΣ ..ΜΑΡΑΜΕΝΟ ΠΑΡΑ ΜΟΝΟΝ ΑΜΑΡΑΝΤΟ , ΟΠΩΣ ΤΟ ΠΡΟΦΕΡΑΝΕ ΕΤΣΙ ΤΟ ΓΡΑΦΑΝΕ ΟΙ ΕΔΩ ..ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΣ . ΕΧΟΥΜΕ ΕΠΙΘΕΤΟ ΕΥΦΑΡΙΜΙΔΗΣ ΚΑΙ..ΕΦΡΑΙΜΙΔΗΣ ! ΘΕΛΕΙ ΨΑΞΙΜΟ ΚΑΛΟ ..ΑΔΕΛΦΙΚΑ ΜΑΚΗΣ ΤΣΑΓΚΑΛΙΔΗΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. ΞΑΦΕ ΧΟΥΠΕΡΙΝ , ΠΟΥ Η ΠΟΙΟΣ ΑΝΑΦΕΡΕΙ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΔΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΑΣΣΩΝΑ ΠΡΟΕΡΧΟΜΕΝΗ ΑΠΟ ΜΙΝΤΖΙΓΚΕΡΤ ; ΕΧΩ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ΠΑΠΟΥ ΜΟΥ ΜΕ ΣΥΓΓΕΝΕΙΣ ΠΟΥ ΦΕΡΟΥΝ ΤΟ ΕΠΙΘΕΤΟ ΑΥΤΟ ( Η ΣΥΖΗΓΟΣ ΕΙΝΑΙ ΤΣΑΓΚΑΛΙΔΟΥ ) ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΞΕΡΩ ΠΟΥ ΤΗΝ ΕΧΟΥΝ ΒΓΑΛΕΙ ΤΗΝ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΝ ΠΟΥΘΕΝΑ ΣΤΟ ΧΩΡΙΟ ΜΙΝΤΖΙΓΚΕΡΤ ΔΕΝ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ ΟΥΤΕ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΜΕΤΟΙΚΗΣΗ ΤΟΥΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΛΙΤΖΑΣΑ ΜΑΖΙ ΜΕ ΚΑΠΟΙΟΥΣ ΑΠΟ ΤΟ ΑΣΑΡΤΣΟΥΧ ΚΑΙ ΤΟ ΚΗΡΑΤΣ . ΤΗΝ ΦΩΤΟ ΤΗΝ ΑΝΑΚΑΛΥΨΑ ΑΡΓΑ ΔΥΣΤΥΧΩΣ..ΕΙΧΕ ΠΕΘΑΝΕΙ Ο ΠΑΠΟΥΣ ΜΟΥ ΚΑΙ ΔΕ ΜΠΟΡΕΣΑ ΝΑ ΜΑΘΩ . ΠΑΝΤΑ ΠΙΣΤΕΥΑ ΠΩΣ ΟΙ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΔΕΣ ΦΕΡΟΥΝ ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΕΒΑΣΤΕΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΓΕΝΕΣΤΕΡΗ ΑΠΟ ΤΑ ΣΟΥΡΜΕΝΑ ΟΠΩΣ ΟΙ ΑΜΑΡΑΝΤΙΔΑΙΟΙ ( ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΕΡΕΥΝΑ ΠΟΥ ΕΙΧΑ ΚΑΝΕΙ ) ΟΙ ΜΑΥΡΙΔΑΙΟΙ ΟΙ ΣΠΥΡΑΝΤΟΙ ..ΑΡΓΟΤΕΡΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΙ ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΑΡΓΟΤΕΡΑ ΚΑΝΩΤΙΔΑΙΟΙ , ΛΟΓΩ ΜΟΝΙΜΟΥ ΕΚΦΩΝΗΣΗΣ ΤΩΝ ΚΑΤΟΙΚΩΝ ΩΣ..ΟΙ ΚΑΝΕΤ ! ΑΥΤΑ ΕΙΝΑΙ ΔΙΑΣΤΑΥΡΩΜΕΝΑ ΚΑΙ ΕΤΣΙ ΕΧΟΥΝ ΑΛΛΑ ΘΑ ΘΕΛΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΔΕΣ . ΤΟΥ ΠΑΠΟΥ ΜΟΥ Ο ΠΑΠΟΥΣ ( ΘΕΟΦΥΛΑΚΤΟΣ , ΓΕΝΝ. ΣΤΗ ΛΙΤΖΑΣΑ ) ΗΤΑΝ 11 ΑΔΕΛΦΙΑ..ΥΠΟΘΕΤΩ ΠΩΣ ΚΑΠΟΠΙΑ ΑΔΕΛΦΗ ΝΥΜΦΕΥΤΗΚΕ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ..ΕΤΣΙ ΜΟΝΟ Μ ΠΟΡΩ ΝΑ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΣΩ ΤΗΝ ΣΥΓΓΕΝΕΙΑ ..ΑΝ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΕΙΣ , ΚΑΛΩΣ . ΞΑΔΕΛΦΙΚΑ ΜΑΚΗΣ ΤΣΑΓΚΑΛΙΔΗΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. efharisto gia ta stihia i progiagia mou legotane Savoulidou Kiriaki (etsi grafoun ta hartia tis) kai pantreftike ton pro pappou mou Theodoro Tsemitsidi o propappous mou den katafere na ftasi ellada ihe skotothi se metalourgio ston ponto. I progiagia mou eftase ellada me tria paidia, ton pappou mou Georgio, ton Stathi kai Alexandra. I progiagia ihe polla adelfia apo ti ksero, kai pigane stin kavala kapou, i progiagia mou pige stin olimpiada elassonas. Gia ton propappou pou ihe pethani sta metalourgia itane na dosoun tin progiagia mou apozimiosi alla afta ta lefta den ta pire i progiagia ta piran ta adelfia tis, gia afton ton logo den tous akoulouthise stin kavala. Aftin i progiagia ine apo tis mamas mou plevra

    Gia tous Athanasiades, afti ine apo tou patera mou plevra, i giagia mou Sofia itane apo afto to soi. Den ksero akrivos apo pia meri tou pontou itane, kati gia ordu akougete ala sigouro den ine. Tis giagia aftis tous gonis tous legane Parthena kai Panagioti. I giagia Sofia, ihe enan adelfo ton legane Ioanni, pou emene ston Laggada Thessalonikis, kai ales dio adelfes Sotiria pou emene Olimpiada Elassonas kai Despina pou emene Lofo Elassonas. I giagia mou ihe arketa ksadelfia Athanasiades pou menane stin Kalithea Elassonas.

    Ta onomata pou anaferete den mou akougonte gnosta, mono i kanotides i mavridei, kontelidei, ksero oti ine kai stin olimpiada elassonas, ala soi den ehoume apo ti ksero.

    Efharisto kai pali gia tis plirofories kai tis prospathies sas.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. ΕΠΕΙΔΗ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΟΝΟΜΑ ΣΑΒΟΥΛ ..ΠΑΣΡΑ ΜΟΝΟ ΣΑΟΥΛ , ΕΞ ΟΥ ΚΑΙ ΣΑΟΥΛ-ΣΑΥΛΟΣ=ΠΑΥΛΟΣ ! ΘΑ ΤΟ ΠΩ ΚΑΙ ΠΑΛΙ , ΕΝΔΕΧΟΜΕΝΩΣ ΟΙ ΔΙΚΟΙ ΜΟΥ ΣΥΓΓΕΝΕΙΣ ΣΑΟΥΛΙΔΗΔΕΣ ΝΑ ΑΠΕΜΠΟΛΙΣΑΝ ΤΟ ( Β ) ΔΙΟΤΙ ΕΤΣΙ ΤΟ ΒΡΗΚΑΝ ΑΡΓΟΤΕΡΑ ΣΩΣΤΑ ΓΡΑΜΜΕΝΑ . ΟΣΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΘΕΝΑ ΠΟΥ ΑΝΑΦΕΡΕΙΣ , ΟΝΤΩΣ Η ΞΑΔΕΛΦΗ ΤΟΥ ΠΑΠΟΥ ΜΟΥ ΛΕΓΟΤΑΝ ΠΑΡΘΕΝΑ , ΙΣΩΣ ΕΙΝΑΙ ΣΥΜΠΤΩΣΗ..ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΟ ΔΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΠΟΥ ΘΑ ΕΠΙΣΚΕΦΘΩ ΤΟ ΚΙΛΚΙΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΔΡΑΜΑ. ΠΑΝΤΩΣ ΝΑ ΞΕΡΕΙΣ ΠΩΣ ΕΓΡΑΦΑΝ ΟΠΩΣ ΜΙΛΟΥΣΑΝ ! ΑΥΤΟ ΚΙ ΑΝ ΕΙΝΑΙ ΣΙΓΟΥΡΟ ! ΕΧΩ ΖΗΣΕΙ ΠΟΛΛΟΥΣ ΓΕΡΟΝΤΕΣ ΑΠΟ ΜΙΚΡΟΣ ΚΑΙ ΘΥΜΑΜΙ ΤΗΝ ΔΙΑΦΟΡΑ ΤΩΝ ΛΕΞΕΩΝ ΑΠΟ ΠΑΠΟΥ ΣΕ ΠΑΠΟΥ . ΑΛΛΟΙ ΛΕΓΑΝ ΤΟ ΜΙΝΤΖΙΓΚΕΡΤ..ΜΟΥΖΙΓΚΕΡ , ΑΛΛΟΙ ΜΑΝΤΖΙΓΚΕΡΤ ΚΑΙ ΑΛΛΟΙ ΜΙΝΤΖΙΓΚΕΡΤ. ΤΟ ΑΠΟΥΛΠΑΤ , ΚΑΠΟΙΟΙ ΤΟ ΛΕΓΑΝΕ ΑΠΟΥΛΒΑΡ , ΑΛΛΟΥ ΑΜΠΟΥΛΒΑΡ ΚΑΙ ΑΛΛΟΙ ΑΠΟΥΛΠΑΤ . ΤΟ ΚΑΡΑΟΥΡΓΑΝ , ΑΛΛΟΙ ΤΟ ΛΕΓΑΝΕ ΚΑΡΑΟΥΡΓΑΝ ΚΑΙ ΑΛΛΟΙ ΚΑΡΑΟΡΓΑΝ . ΤΟ ΕΠΙΘΕΤΟ ΚΕΜΕΝΤΣΕΤΣΙΔΗΣ ΘΑ ΤΟ ΒΡΕΙΣ ΚΑΙ ΩΣ ΚΕΜΕΝΤΖΕΤΣΙΔΗΣ -ΚΕΜΕΝΤΖΕΖΤΖΙΔΗΣ . ΤΟ ΕΠΙΘΕΤΟ ΤΣΑΚΟΥΡΙΔΗΣ ΘΑ ΤΟ ΒΡΕΙΣ ΩΣ ΤΣΑΚΟΥΡΙΔΗΣ-ΤΣΑΧΟΥΡΙΔΗΣ - ΤΣΑΚΙΡΙΔΗΣ - ΤΣΑΧΙΡΙΔΗΣ . ΤΟ ΤΣΑΝΟΥΣΙΔΗΣ ΘΑ ΤΟ ΒΡΕΙΣ ΚΑΙ ΩΣ ΤΣΑΝΟΣΙΔΗΣ .ΑΥΤΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΛΟΓΟΣ ΠΟΥ ΡΩΤΗΣΑ ΚΑΙ Σ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΑΝΤΗΣΗ . ΚΑΛΟ ΘΑ ΝΑΙ ΟΜΩ ΝΑ ΜΗ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕΙΣ ΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ ..ΜΕ ΕΦΟΔΙΑ ΤΑ ΟΣΑ ΣΟΥ ΕΙΠΑ ! ΛΙΓΟ ΠΟΛΥ ΟΛΟΙ ΟΙ ΝΙΚΟΠΟΛΙΤΕΣ ΕΧΟΥΜΕ ΜΙΑ ΚΑΠΟΙΑ ΣΥΓΓΕΝΕΙΑ ..ΤΟ ΑΝ ΚΑΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΕΝΑ ΧΩΡΙΟ ΚΑΙ Ο ΑΛΛΟΣ ΑΠΟ ΤΟ ΑΛΛΟ ΔΕΝ ΛΕΕΙ ΤΙΠΟΤΕ , ΟΥΤΕ Η ΠΕΡΙΟΧΗ ! ΕΤΣΙ ΕΙΝΑΙ ΚΙ ΕΔΩ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ , ΔΕΝ ΖΟΥΜΕ ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ .ΟΣΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΡΝΤΟΥ , ΕΙΝΑΙ ΓΝΩΣΤΟ ΠΩΣ ΑΠΟΙΚΗΘΗΚΕ ΑΠΟ ΧΑΛΔΑΙΟΥΣ ΚΑΙ ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΙΟΥΣ . ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗ ΦΤΓΑΝΕ ΠΟΛΛΟΙ ΠΟΝΤΙΟΙ ΚΑΙ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΘΗΚΑΝ ΣΤΗΝ ΟΡΝΤΟΥ . ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΑΠΤΟ ΚΑΙ ΤΡΑΝΤΑΧΤΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΕΞΗΣ : ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΟΣ ΜΟΥ ΤΟ ΣΟΙ ΔΗΛΩΝΕΙ ΟΡΤΟΥΝΛΗΔΕΣ ΜΙΑΣ ΚΑΙ Ο ΠΡΟ ΠΡΟ ΠΑΠΟΣ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΟΣ ΜΟΥ ΗΤΑΝ ΑΠΟ ΕΚΕΙ ΚΑΙ ΟΛΟΙ ΜΕΤΕΠΕΙΤΑ ΟΙ ΑΠΟΓΟΝΟΙ . ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΕΡΕΥΝΑ ΣΤΗ ΡΩΣΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΠΗΓΑΙΝΟΝΤΑΣ ΠΕΡΙΠΟΥ ΕΠΤΑ ΓΕΝΙΕΣ ΠΙΣΩ ..ΑΝΑΚΑΛΥΨΑΜΕ ΠΩΣ ΕΧΟΥΝ ΤΗΝ ΠΡΟ ΠΡΟ ΠΡΟ ΓΕΝΝΕΣΤΕΡΗ ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗ ! ΤΟΥΣ ΦΕΡΑΜΕ ΚΟΝΤΑ ΛΟΙΠΟΝ ( ΤΟΥΣ ΠΑΠΟΥΔΕΣ ) ΚΑΙ ΕΙΠΑΜΕ ΣΤΟΝ ΚΑΘΕΝΑ ΝΑ ΓΡΑΨΕΙ ΤΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΑΠΟΥΔΩΝ ΤΟΥΣ , ΟΣΑ ΘΥΜΟΝΤΟΥΣΑΝ , ΗΤΑΝ ΑΚΡΙΒΩΣ ΤΑ ΙΔΙΑ !!! ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΑΜΕ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΠΟΥ ΜΙΛΑΝΕ ΚΑΙ ΑΡΘΡΩΝΟΥΝ ΚΑΠΟΙΕΣ ΛΕΞΕΙΣ ..ΚΙ ΕΚΕΙ ΤΑ ΙΔΙΑ ( ΣΦΥΡΙΓΜΑ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΕΚΦΩΝΗΣΗ , ΤΣΙΤΑΚΙΣΜΟ ΚΑΠΟΙΩΝ ΛΕΞΕΩΝ ). ΤΟ ΕΙΔΑΜΕ ΚΑΙ ΛΙΓΟ..ΠΙΟ ΠΡΟΣΩΠΟΓΡΑΦΙΚΑ ΚΙ ΕΚΕΙ ΤΑ ΙΔΙΑ !!! ΕΤΣΙ ΒΡΕΘΗΚΑΝ ΤΑ ΣΟΙΑ ΠΟΥ ΕΙΧΑΝ ΧΑΘΕΙ ΠΡΙΝ ΤΟ 1700 ! ΣΗΜΕΡΑ ΕΙΝΑΙ ΜΑΖΙ ΚΑΙ ΜΟΙΡΑΖΟΝΤΑΙ ΟΝΟΜΑΤΑ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΕΣ . ΕΓΩ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΛΕΩ ΕΙΝΑΙ ΠΩΣ ΚΑΝΕΙΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟ ΠΟΥΘΕΝΑ ! ΟΛΟΙ ΑΠΟ ΚΑΠΟΥ ΦΥΓΑΜΕ ΚΑΙ ΚΑΠΟΥ ΠΗΓΑΜΕ ΚΑΙ ΞΑΝΑ ΦΥΓΑΜΕ κ.λ.π. ΑΡΚΕΤΟΙ ΔΕ ΑΛΛΑΞΑΝ ΤΑ ΕΠΙΘΕΤΑ ΤΟΥΣ ..ΟΙ ΛΟΓΟΙ ΔΙΑΦΟΡΟΙ ΚΑΙ ΚΑΤΑΝΟΗΤΟΙ , ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΕΚΕΙΝΗ ..ΚΑΤΙ ΑΚΟΜΗ , ΟΤΑΝ ΜΙΑ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΕΙΧΕ ΜΟΝΟ ΚΟΡΕΣ ΤΟΤΕ Ο ΜΙΚΡΟΣ ΓΑΜΒΡΟΣ ΕΠΑΙΡΝΕ ( ΑΛΛΙΩΣ ΔΕΝ ΕΠΑΙΡΝΕ ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ) ΤΟ ΕΠΙΘΕΤΟ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΟΣ ΤΟΥ ΩΣΤΕ ΝΑ ΔΙΑΣΩΘΕΙ ΤΟ ΕΠΙΘΕΤΟ ! ΕΙΧΑΜΕ ΣΤΗΝ ΞΑΝΘΗ ΜΙΑ ΤΕΤΟΙΑ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΕΝΟΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗ ΠΟΥ ΕΓΙΝΕ ΠΑΡΑΣΚΕΥΟΠΟΥΛΟΣ . ΑΔΕΛΦΙΚΑ ΤΣΑΓΚΑΛΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. re pedia ki ego legome savoulidhs den ksero polla gia tin katagogi mou apoti exo akousei ksero oti krataei apo sourmena konta stin trapezounta.ton papou mou ton legane matheo savoulidi ki tin giagia mou sofia kazantzidi me aderfia gianni iordani ntomini poli propapous anastasios savoulidis me progiagia soultana.o papous mathaios eixe kosta stavro antreas eftixia savoulidou.i giagia mou sofia kathos egine o diogmos erxotane me tous goneis tis ki ta aderfia tis apo ta sourmena.stin poreia i goneis skotothikane ki sinexise moni me ta aderfia tis.ksero oti katalikse sto piraia,o propapous mou anastasios itan plousios eixane ena rantzo ki thimame pou elege i giagia mou oti eixane k 14 iperetes ta opia ta xasane ston diogmo opos erxontousan apo sourmena stin thesaliniki i giagia edose ta lefta sto thio tis taxa mou na ta prosexei epidei itane mikri 16 xronon ki etsi o theios pire ta lefta ki egine louis.to savoulidis me ena vita egine apo tipografiko lathos pou ekane o propapous mou ki etsi parameine

      Διαγραφή
    2. Αγαπητέ φίλε. Το Καζαντζίδης και το Σαββουλίδης είναι πολύ κοινά ονόματα σε όλο τον Πόντο, οπότε είναι αρκετά δύσκολο να βρούμε άκρη με λίγες πρωτογενείς πληροφορίες. Αν το θέμα αφορούσε τη Γαράσαρη θα είχαμε πολύ περισσότερα να πούμε και να βρούμε τις ρίζες σου.

      Όσον αφορά καταγόμενους από τα Σούρμενα, εντοπίσαμε μόνο τους εξής:
      Σαββουλίδης Σταύρος που εγκαταστάθηκε ως πρόσφυγας στα Σούρμενα της Αττικής (συνοικία του Δήμου Ελληνικού),
      Σαβουλίδης Δημήτριος του Στυλιανού που εγκαταστάθηκε στο Κιλκίς,
      Καζαντζίδης Δανιήλ του Πέτρου που εγκαταστάθηκε στην Αγία Βαρβάρα της Βέροιας,
      Καζαντζίδης Παναγιώτης του Κωνσταντίνου που εγκαταστάθηκε στη Μακρυνίτσα Σερρών.

      Ελπίζω να βοηθήσαμε ώστε να κάνεις διασταύρωση των πληροφοριών.

      Διαγραφή
  14. an mathis tipotes parapano se parakalo pes mou, to mono pou mou stenahori ine pou i pappoudes mou itane ellada ego australia kai den boresa na tous rotiso para pola pragmata na matha, kai lipame para poli pou iparhi aftou toso megalo soi kai kanenas den endiaferthike na rotise i na mathi kati, makari na tous iha konta kai na tous rotousa pio pola pragmata auta pou ksero apo edo kai eki perno apantisis. krima pou poli den dihnoun katholo endiaferon gia tis rizes tous. kai pali sou efharisto gia osa mou ehis pi. kali protohronia na ehete

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. PS. Tou patera mou to soi ine Tsakiridis tis mamas mou tsemitsidis.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. ΤΣΚΙΡΙΔΑΙΟΙ ΕΦΤΓΑΝ ΑΠΟΜ ΤΗΝ ΛΙΤΖΑΣΑ ΜΕ ΤΟ ΥΠΟΛΟΙΠΟ ΚΑΡΑΒΑΝΙ ..ΔΕΝ ΞΕΡΩ ΠΟΣΕΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΕΣ ΑΛΛΑ ΣΤΟ ΜΙΝΤΖΙΓΚΕΡΤ ΤΟΥ ΚΑΡΣ ΗΤΑΝ ΑΡΚΕΤΕΣ . ΚΑΠΟΙΟΙ ΠΕΘΑΝΑΝ ΕΚΕΙ ΑΛΛΟΙ ΔΥΓΑΝΕ ΣΤΗ ΡΩΣΙΑ ΣΤΟ ΡΟΣΤΩΦ ΚΑΙ ΑΛΛΟΙ ΣΚΟΤΩΘΗΚΑΝ ΣΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ ΤΟΥ 1914-16 . ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΗΡΘΑΝ ΑΠΟ ΤΟ ΜΙΝΤΖΙΓΚΕΡΤ ΚΑΙ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΘΗΚΑΝ ΣΤΗΝ ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ -ΕΛΑΣΣΩΝΑ -ΟΛΥΜΠΙΑΔΑ - ΚΑΤΕΡΙΝΗ . ΜΙΑ ΤΣΑΚΙΡΙΔΟΥ ΕΦΥΓΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΦΛΩΡΙΝΑ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΤΕΣΣΕΡΑ ΑΤΟΜΑ ΣΤΗΝ ΠΥΛΑΙΑ ΚΑΙ ΕΝΑ ΣΤΗΝ ΚΟΜΟΤΗΝΗ . ΑΥΤΟΙ ΟΛΟΙ ΕΙΝΑΙ ΜΑΖΙ ΜΑΣ ΜΕ ΚΑΠΟΙΟ ΤΡΟΠΟ ΣΥΓΓΕΝΕΙΣ . ΕΧΩ ΠΟΛΛΟΥΣ ΕΔΩ ΔΙΠΛΑ ΜΟΥ ( ΔΙΑΦΟΡΑ ΕΠΙΘΕΤΑ ) ΑΠΟ ΤΟ ΜΙΝΤΖΙΓΚΕΡΤ .ΟΛΟΙ ΤΟΥΣ ΕΙΝΑΙ ΣΥΓΧΩΡΙΑΝΟΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΛΙΤΖΑΣΑ ΚΑΙ ΤΟ ΜΙΝΤΖΙΓΚΕΡΤ , ΔΕΝ ΑΠΟΧΩΡΙΣΤΗΚΑΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΛΙΤΖΑΣΑ ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΜΙΝΤΖΙΓΚΕΡΤ ΚΑΙ ΕΩΣ ΕΔΩ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ . ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΗΤΑΝ ΕΓΚΑΤΕΣΤΗΜΕΝΟΙ ΣΤΗΝ ΕΛΑΣΣΩΝΑ - ΚΑΤΕΡΙΝΗ - ΚΑΙ ΚΑΠΟΙΟΙ ΣΤΗΝ ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΘΕΣΣΣΑΛΟΝΙΚΗ.ΒΕΒΑΙΑ ΤΩΡΑ ΕΧΕΙ ΑΛΛΑΞΕΙ ΤΕΛΕΙΩΣ ΤΟ ΤΟΠΙΚΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ..ΑΝ ΜΟΥ ΔΩΣΕΙΣ ΚΑΠΟΙΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΩΝ ΤΣΑΚΙΡΙΔΑΙΩΝ ΙΣΩΣ ΚΑΝΩ ΚΑΤΙ..ΤΟ ΒΑΣΙΚΟ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΜΟΥ ΠΕΙΣ ΠΟΥ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΘΗΚΑΝ ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΕΡΧΟΜΟ ΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ. ΑΔΕΛΦΙΚΑ ΤΣΑΓΚΑΛΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. o pappous mou o pavlos tsakiridis, ihe dio adelfous ton mantho kai dimitri i gonis tou itane maria kai panagiotis afti menane sto Sorhun tou pontou.afto to kseroume gia sigoura. parapano den ksero gia siggenis tous. Mia ikogenia Tsakiridei menane stin kalithea elassona itane soi me tous pappoudes kai meta pigane katerini, kai i ipolipi ine edo australia, autous tous katafera kai tous eho vri kai tou ehoume gnorisi. Gia aftin tin giagia tin Maria den eho idea katholou pos legotane to epitheto tis. Apo ti nomizo otan irthan ellada pigane prota ston volo kai meta sta horia tous, episis kai i tsemitsidei.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. stin ellasona ine tsakiridei kai apo ti gnorizo den ine soi me tous dikous mas to lagisto etsi mou ehoun pi. sou efharisto poli kai pali. esi pou menis stin ellada?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. ΕΤΣΙ ΑΚΡΙΒΩΣ ΕΙΝΑΙ , ΟΙ ΤΣΑΚΙΡΙΔΑΙΟΙ ΤΗΣ ΛΙΤΣΑΣΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΜΙΝΤΖΙΓΚΕΡΤ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟΥΣ ΔΙΚΟΥΣ ΣΟΥ . ΚΑΤΑΝΟΗΤΗ Η ΣΥΝΩΝΥΜΙΑ ΜΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΣΤΑ ΓΑΛΑΖΙΑ ΜΑΤΙΑ =ΤΣΑΚΙΡ ΓΚΙΟΖΕ ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΟ ΜΙΑΣ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΕΝΗΣ ΓΕΝΙΑΣ ΑΛΛΑ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΖΕΙ ΚΑΠΟΙΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΟ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ , ΕΤΣΙ ΕΧΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΧΟΛΟΥΣ=ΧΟΛΙΔΗΣ , ΤΟΥΣ ΤΣΟΛΑΚΗΔΕΣ=ΤΣΟΛΑΚΙΔΗΣ κ.λ.π.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. ontos o pappous mou ihe para poli orea ble matia. kai gia tous athanasiades pou aneferes den nomiso ehoun shesi me tin giagia mou. I mitera tis giagias mou legotane tsifloglou. sou efharisto gia tis plirofories, kai o pateras mou ta vriski endiaferon pou tou ta dihno, krima pou kai aftos den kseri para pola afta pou ksero ego apo afton ta matheno. kali hronia na ehete

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Αγαπητή μου, με έχεις ..μπερδέψει εντελώς. Αν θέλεις στείλε μου συγκεντρωμένες τις πληροφορίες αναλυτικά για κάθε οικογένεια ξεχωριστά, μήπως βρούμε άκρη. Πάντως έχε υπόψη σου οτι οι πληροφορίες που δίνω είναι τσεκαρισμένες, γιατί δε θέλω να δημιουργούνται παραννοήσεις. Αν βρω άκρη, έστω και πιθανή συγγένεια, τη γράφω ώστε ο ενδιαφερόμενος μετά να κάνει τις διασταυρώσεις με προφορικές πληροφορίες από την οικογένειά του. Και για να μη φορτώνουμε με συνεχή ερωτήματα το παρόν ποστ, παρακαλώ στείλε μου τα στοιχεία στο houperin@gmail.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Ο παππούς μου από την πλευρά της μητέρας μου λεγότανε Στυλιανός Σαββουλίδης καταγότανε από το χωριό Σερά στα ελληνικά ,Ασόρ στα τουρκικά που βρίσκεται ανάμεσα στην Τραπεζούντα και τα Πλάτανα το χωριό διέσχιζε ο ποταμός Σερά σήμερα ύστερα από κατολισθήσεις που έχουν γίνει, έχει μετατραπεί σε λίμνη.Ο παππούς χαρακτηριστικά έλεγε το χωρίον Σερά ,ο χορόν Σερά και το ποτάμ Σερά).Από το χωριό αυτό λέγεται ότι έβγαιναν οι καλύτεροι χορευτές του ομώνυμου χορού.Το χωριό το επισκέφτηκα μαζί με τη μαμά μου το 2008 οι Τούρκοι που μένουν εκεί μου είπαν ότι το επίθετο αυτό υπάρχει ως σήμερα στην περιοχή (ο παππούς μου μου έλεγε ότι το επίθετο τους ήταν Σαούλογλου ).Το σπίτι του παππού μου σώζεται ,το βρήκαμε από τις περιγραφές που μας είχε κάνει αλλά οι Τούρκοι δε μας άφησαν να μπούμε μέσα.Ο παππούς μου από το χωριό αυτό έφυγε μαζί με τη μαμά του Κωσταντίνα (το γένος Ελευθεριάδου που καταγότανε από το χωριό Λιβερά Τραπεζούντας)τον μπαμπά του Νικόλαο και το μεγαλύτερο αδελφό του Ιωάννη (Γιάνκο) μετά την υποχώρηση των ρωσικών στρατευμάτων από τη Τραπεζούντα και κατέφυγαν στο Σοχούμ της Ρωσίας ,το 1940 ήρθε στην Ελλάδα αφού παντρεύτηκε τη γιαγιά μου Κυριακή Μέντη και εγκαταστάθηκε στη Σκύδρα επειδή οι γονείς της γιαγιάς είχαν εγκατασταθεί στην περιοχή το 1936.Ο θείος της γιαγιάς μου ήταν ο γιατρός Νικόλαος Μέντης(Από την Άδυσα Αργυρούπολης ) και ο Βενιζέλος τον έστειλε στην περιοχή για να βοηθήσει τους πρόσφυγες και ντόπιους κατοίκους που μαστίζονταν από την ελονοσία.Δεν ξέρω αν σε βοήθησα σχετικά με το επίθετο Σαββουλίδης το οποίο συναντάται και στην περιοχή των Σουρμένων.Κοίτα όμως τι περίεργες συμπτώσεις που μας παίζει η ζωή τη γιαγιά μου από την πλευρά του μπαμπά μου την έλεγαν Αναστασία Καζαντζίδου ήταν από το Μερτζάν (η περιοχή βρίσκεται στη Ρωσία ) κατέφυγαν εκεί από τον Πόντο πιθανόν από την περιοχή της επαρχίας Νικοπόλεως.Στην Ελλάδα ήρθαν το 1918 και εγκαταστάθηκε μαζί με τον μπαμπά της Ιωάννη τη μαμά της Σοφία και τον αδελφό της Αναστάσιο στο χωριό Ευκαρπία Κιλκίς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Αγαπητέ φίλε, ευχαριστούμε πολύ για τις πληροφορίες που μοιράστηκες μαζί μας. Όσον αφορά τις ρίζες σου από την πλευρά της γιαγιάς σου, βρήκαμε τα εξής:
    Στην Ευκαρπία εγκαταστάθηκε ένας Καζαντζίδης Αναστάσιος του Ιωάννη (λογικά είναι ο αδελφός της γιαγιάς σου) ο οποίος δήλωσε ως προέλευση το χωριό Τσελέπ, που βρίσκεται στη δυτική πλευρά του Απές και ανήκει στη Μητρόπολη Κολωνίας και Νικοπόλεως.
    Υπάρχει και ένας Καζαντζίδης ή Σιδηρόπουλος Ιωάννης του Χρήστου, με προέλευση το χωριό Κηράτς του Σούσεχρη και καταγωγή από το Κατωχώρ της Γαράσαρης. Μήπως είναι ο λυκοπάππος σου?
    Το λέω αυτό γιατί το Κηράτς δημιουργήθηκε από Καταχωρέτες, αλλά από το ίδιο χωριό αρκετοί πήγαν και στο Απές αγοράζοντας κτήματα και δημιουργώντας εκεί νέες "παροικίες".
    Επίσης υπάρχει ένα ακόμα ενδιαφέρον στοιχείο: Και από το Απές και από το Κηράτς, στην αρχή του Α Παγκοσμίου Πολέμου, πολλοί έφυγαν για το Καρς και τη Ρωσία, προκειμένου να αποφύγουν την επιστράτευση.

    Συμπληρωματικά σημείωσε οτι στην Ευκαρπία εγκαταστάθηκε επίσης ο Καζαντζίδης ή Χαλκίδης Κωνσταντίνος του Γεωργίου, αλλά αυτός ήταν Μελετλής, από το Μεσουδιέ της Μητρόπολης Κολωνίας και Νικοπόλεως.

    Αν διασταυρώσεις και επαληθεύσεις τα στοιχεία αυτά, ενημέρωσέ μας για να συμπληρώσουμε τα αρχεία μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Ο Αναστάσιος Καζαντζίδης ήταν αδελφός της γιαγιάς μου ,ο μπαμπάς μου (δυστυχώς δε ζει πια) είχε το όνομα του παππού του από την πλευρά της μαμάς του( Γιάννης) μου το έλεγε πάντα αυτό.Η γιαγιά μου Αναστασία Καζαντζίδου παντρεύτηκε τον παππού μου Κυριάκο Τσιτλακίδη του Αθανασίου και της Παρθένας (Σαχινίδου).Ο παππούς μου Τσιτλακίδης Κυριάκος γεννήθηκε στη Ρωσία στο χωριό Απίν ή Απίνσκι του Κουπάν η καταγωγή του από τον Πόντο ήταν από το χωριό Κιζίκ ή Γουζούχ κοντά στη Ζάρα στο Απές, στην Ελλάδα ήρθε το 1914 ή 1918 δεν είμαι σίγουρη για αυτό. Εγκαταστάθηκε μαζί με τους γονείς του για λίγο στο χωριό Ευκαρπία και ήρθαν ύστερα στη Σκύδρα όπου ο πατέρας του άνοιξε μαγαζί.Σας ευχαριστώ πάρα πολύ για τις πληροφορίες που μου δώσατε πιθανόν ο λυκοπαππούς μου να ήταν ο Σιδηρόπουλος Ιωάννης του Χρήστου, είναι δύσκολο να το διασταυρώσω γιατί δεν γνωρίζω συγγενείς από το σόι του μπαμπά μου (βλέπεις συναντιόμασταν μόνο σε γάμους και τότε ήμουν πολύ μικρή ).Ο μπαμπάς μου όμως μου είχε αναφέρει ότι το επίθετο της μαμάς του παλιά ήταν Σιδηροπούλου , οι παππούδες του ήταν Αργυροπολίτες οι οποίοι έφυγαν απο΄τη Αργυρούπολη γιατί στέρεψαν τα ορυχεία ασημιού.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Συγχαρητήρια για τις πληροφορίες που παρέχετε στους αναγνώστες σας ,επανέρχομαι για να εκφράσω μια απορία -προβληματισμό που μου δημιουργήθηκε ψάχνοντας τις ρίζες μου προκειμένου να φτιάξω το γενεαλογικό δέντρο μου καταρχήν βασιζόμενη στις προφορικές μαρτυρίες που έφθασαν σε μένα κυρίως μέσω των διηγήσεων του μπαμπά μου.Η εκκλησία του χωριού Τσελέπ ή (Τζελέπ) ήταν και αυτή αφιερωμένη στον Άγιο Γεώργιο(όπως και του χωριού Καταχώρ) το γεγονός αυτό μου ενισχύει την υποψία ότι οι κάτοικοι του χωριού ίσως να προέρχονταν από το χωριό Καταχώρ της Νικόπολης και να θέλησαν να αφιερώσουν την εκκλησία τους στον ίδιο Άγιο της προηγούμενης εγκατάστασής τους επίσης εντύπωση μου προκαλεί το γεγονός πως η καμπάνα αυτής της εκκλησίας μεταφέρθηκε στην Ευκαρπία τόπο εγκατάστασης της γιαγιάς μου ,αν σκεφτεί κανείς ότι οι πρόσφυγες κατέφυγαν σε περιοχές που ήταν συγγενείς ή πατριώτες τους και συνδυάζοντας όλα αυτά με τη μαρτυρία του μπαμπά μου πως παλιά τον παππού του τον έλεγαν Σιδηρόπουλο , αυθαίρετα βέβαια και μη επιστημονικά πιθανόν ο λυκοπαππούς μου να ήταν ο Σιδηρόπουλος Ιωάννης και αν λάβω υπόψη μου ότι τα χωριά της Νικόπολης εποικίστηκαν από Αργυροπολίτες .Θα ήθελα και πάλι να σας ευχαριστήσω για τις πληροφορίες που μου δώσατε. Είναι ανάγκη να δημιουργηθεί μια τράπεζα πληροφοριών όπου ο καθένας να καταθέτει τα στοιχεία που διαθέτει γραπτές και προφορικές μαρτυρίες σχετικά με την καταγωγή του ,έτσι θα διευκολυνθούν άτομα σαν κι εμένα που ψάχνουν τις ρίζες τους και θα σωθούν πολύτιμες ιστορικές πηγές.Σας τα γράφω όλα αυτά για να ζητήσω τη γνώμη σας σχετικά με τις σκέψεις που μου γεννήθηκαν γιατί διαπίστωσα ότι οι πληροφορίες που έχετε είναι έγκυρες και τεκμηριωμένες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Προσπαθούμε αγαπητή φίλη, προσπαθούμε...
    Δύο παρατηρήσεις τώρα:
    Υπήρχαν πολλά χωριά της Νικοπόλεως με γηγενή ρωμέικο πληθυσμό και δεν είχαν όλα πληθυσμό από την περιοχή της Αργυρούπολης. Τα τελευταία στοιχεία που προέκυψαν από την έρευνά μας, εδώ
    http://garasari.blogspot.gr/2012/01/1520-1569.html
    και εδώ
    http://garasari.blogspot.gr/2012/01/blog-post.html

    Στην περιοχή της Νικοπόλεως υπήρχαν πάμπολλες εκκλησίες και παρεκκλήσια αφιερωμένα στον Άγιο Γεώργιο. Δες το σχετικό ποστ εδώ
    http://garasari.blogspot.gr/2011/04/blog-post_25.html

    Η πιθανότητα πάντως να ισχύει το σενάριο περί σχέσης με το Καταχώρ, είναι βάσιμη, αλλά προς το παρόν δύσκολα επιβεβαιώσιμη. Θα το ψάξουμε κι άλλο...

    Όσον αφορά την τράπεζα πληροφοριών, ευελπιστούμε να παίξει αυτό το ρόλο το μπλογκ μας και σε λίγο καιρό θα μπορέσουμε νσ πούμε περισσότερα επ' αυτού. Ευχαριστούμε για την υποστήριξη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Συγχαρητήρια για το μπλογκ πραγματικά πολύ ωραίο.
    Θα ήθελα να σας ρωτήσω αν υπάρχει κάποιο αντίστοιχο site ώστε να βρω πληροφορίες για την καταγωγή της συζύγου μου της οποίας ο προπάππους είχε έλθει από την περιοχή Κάρς και μάλλον από το χωριό Μετζικέρτ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. Αγαπητέ φίλε, στο Μετζικέρτ του Καρς η τεράστια πλειοψηφία των κατοίκων ήταν μετανάστες από τη Γαράσαρη/Νικόπολη, οπότε θα το βρούμε σίγουρα. Πες μας μόνο το επίθετο, βαφτιστικά ονόματα της πρώτης γενιάς προσφύγων και σε ποιό μέρος της Ελλάδας εγκαταστάθηκαν ως πρόσφυγες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. Αλεξανδρίδης Ελευθέριος και η σύζυγος του Δέσποινα Τσουβελακίδη
    Εγκαταστάθηκαν στην Ελασσώνα Λαρίσσης μαζί με τα παιδιά τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ο Ελευθέριος Αλεξανδρίδης του Παντελή, καταγόταν από τη Λίτσασα της Νικόπολης, όπως οι περισσότεροι κάτοικοι του χωριού Μετζικέρτ του Καρς.
      Στην Ελλάδα ως πρόσφυγας εγκαταστάθηκε στην Ελασσόνα (ο μοναδικός από το σόι του), μάλλον ακολουθώντας τα πεθερικά του.
      Οι υπόλοιποι Αλεξανδράντ από το Μετζικέρτ εγκαταστάθηκαν στην Κατερίνη και οι συγγενείς τους από τη Λίτσασα εγκαταστάθηκαν στην Άλωρο Αριδαίας, στο Ριζάρι Έδεσσας και στη Φιλαδέλφεια Λαγκαδά.

      Όσο για τους Τσουβελαχάντ, ήρθαν 6-7 οικογένειες από το Μετζικέρτ και εγκαταστάθηκαν οι περισσότεροι στην Ελασσόνα και από μία οικογένεια στην Ολυμπιάδα και στο Ομορφοχώρι.

      Πάντως το όνομα Τσουβελακίδης ή Τσουβελεκίδης δεν υπάρχει σε άλλους πρόσφυγες από τη Γαράσαρη. Οπότε μπορούμε να υποθέσουμε τα εξής:
      Ή μετοίκησαν όλοι μαζικά στο Μετζικέρτ και δεν έμεινε κανένας στη Γαράσαρη (σχεδόν απίθανο)
      ή άλλαξαν όνομα στην πορεία των χρόνων (επίσης σχεδόν απίθανο, γιατί δε θα γινόταν μαζικά για όλες τις οικογένειες του ίδιου σογιού που ήρθαν από το Μετζικέρτ)
      ή κατάγονταν από άλλη περιοχή του Πόντου (το πιο πιθανό).
      Ψάχνοντας λοιπόν, βρήκα το όνομα Τσουβελεκίδης ή Τσουβελακίδης σε μια οικογένεια που κατάγεται από την Κομερά Τραπεζούντας και από το χωριό Βαρβάρα του Αρσίν (λίγο ανατολικότερα της Κομεράς). Αυτοί εγκαταστάθηκαν στο Μεσόλοφο Σιδηροκάστρου και μάλλον σήμερα ονομάζονται Αθανασιάδηδες.

      Αυτά και ελπίζω να βοηθήσαμε. Αν κάνετε επαληθεύσεις ή έχετε άλλα στοιχεία, παρακαλώ να μας ενημερώσετε.

      Διαγραφή
  30. Μάλλον αυτός ο Ελευθέριος είναι, καθώς τον ένα γιό του που γεννήθηκε στην Ελασσώνα τον ονόμασε Παντελή δηλαδή κατά το σύνηθες του έδωσε το όνομα του πατέρα του. Στην Ελασσώνα έκανε δύο παιδιά τον Παντελή(συνταξιούχος οδηγός ταξί) και τον Βασίλειο (συνταξιούχος αγρότης) και οι δύο σήμερα εν ζωή, όμως είχε και τρία παιδιά τα οποία είχαν γεννηθεί στον Πόντο, την Άννα τον Δημήτρη (Μίτικα) και τον Παύλο.
    Ο Ελευθέριος πέθανε λίγο πριν τον πόλεμο μάλλον το 1938 ενώ η σύζυγος του Δέσποινα Τσουβελακίδη πέθανε το 1977.

    Ποια περίοδο έγινε η μετανάστευση από την περιοχή της Νικόπολης στην περιοχή του Κάρς, πριν δεν υπήρχαν Έλληνες στην περιοχή του Κάρς, αποκλείεται οι Τσουβελεκήδιδες να ήταν γηγενείς;
    Η κατάληξη του Αλεξανδράντ και το Τσουβελαχάντ οφείλεται στην Ρωσσική κατοχή της επαρχίας του Κάρς ή έτσι ονομάζονταν πάντα και τα ‘’ελληνοποίησαν’’ μετά την έλευση τους στην Ελλάδα’’;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πολύ συνοπτικά, προς το παρόν, αναφέρω ότι οι μετοικεσίες χριστιανικών πληθυσμών του Πόντου προς τον Καύκασο, τη Γεωργία, τη Ρωσία, άρχισαν ήδη από το δεύτερο μισό του 15ου αιώνα, μετά την πτώση και της Τραπεζούντας και συνεχίστηκαν στους επόμενους αιώνες αποσπασματικά.
      Μαζική μετοίκηση άρχισε από τις αρχές-μέσα του 19ου αιώνα και κυρίως μετά τον Κριμαϊκό Πόλεμο 1853-56 και το Ρωσοτουρκικό πόλεμο 1877-78. Πέρα από την ανάγκη εύρεσης εποχιακής εργασίας ή και μονιμότερης σε περιοχές όπου οι Ρώσοι έκαναν έργα υποδομής (δρόμους, σιδηρόδρομους κλπ) ή ανέπτυσσαν πάλι τη λειτουργία παλιών και νέων μεταλλείων, οι κυριότεροι λόγοι για τη μαζική μετοίκηση ειδικά στην περιοχή του Καρς ήταν η πολιτική των Ρώσων να εγκαταστήσουν χριστιανικό πληθυσμό στα νέα τους σύνορα, αφού το Καρς το κατέλαβαν το 1878.
      Γενικά από όλες τις περιοχές του Καυκάσου ήταν χιλιάδες οι μουσουλμανικοί πληθυσμοί που θέλησαν να αποφύγουν τους Ρώσους καταφεύγοντας στην Οθωμανική Αυτοκρατορία. Όλοι αυτοί οι Τσερκέζοι, Αμπχάζιοι, Λαζοί κλπ δημιούργησαν αναστάτωση στον Πόντο και την ενδοχώρα του, με επιδρομές, πλιάτσικο και επιδημίες. Έτσι πολλοί κάτοικοι του Πόντου, δεδομένης της πολιτικής της Ρωσίας να ενδυναμώσει πληθυσμιακά το Καρς με χριστιανικό πληθυσμό, μετοίκησαν μαζικά εκεί.
      Μέχρι τότε στην περιοχή υπήρχε πολύ μικρός ρωμέϊκος πληθυσμός, αλλά μετά το 1880 αλλεπάλληλα κύματα Ποντίων μεταναστών έφταναν στο Καρς και δημιουργούσαν καινούργια χωριά ή επανακατοικούσαν τα εγκαταλελειμμένα από τους ντόπιους μουσουλμανικούς πληθυσμούς. Όταν το Καρς έγινε πάλι τουρκικό, 1918-19, οι δικοί μας κατέφυγαν στο Σόχουμ ή στη Ρωσία, φοβούμενοι αντίποινα των Τούρκων και επιδρομές ατάκτων.

      Για τη δική σας περίπτωση μπορώ να πω ότι η ύπαρξη του επιθέτου Τσουβελακίδης σε μια μόνο οικογένεια από την περιοχή της Κομεράς, αποτελεί ισχυρότατη ένδειξη περί συγγένειας και προέλευσης των Τσουβελαχάντων του Ματζικέρτ από τα ανατολικά της Τραπεζούντας.

      Διαγραφή
    2. Η κατάληξη –αντ δεν είναι ρωσική, αλλά ελληνικότατη. Είναι το κόψιμο της κατάληξης –άντης, που κυρίως δήλωνε την εδαφική προέλευση, αλλά μετά επεκτάθηκε η χρήση της. Τρανό παράδειγμα η οικογένεια των Υψηλάντηδων. Η καταγωγή τους ήταν από το ταπεινό ορεινό και απομονωμένο χωριό Υψηλή (Υψηλάν) στο νοτιότερο σημείο του Κατωχωρίου/Τσάϊκαρας, στα σύνορα με την Παϊπούρτη. Αυτός λοιπόν που καταγόταν από την Υψηλάν, ονομάστηκε Υψηλάντης.
      Αργότερα είπαμε ότι η κατάληξη –αντ/-άντης/-άντων χρησιμοποιήθηκε γενικά και όχι μόνο ως δηλωτική εδαφικής προέλευσης.
      Παραδείγματα από τη Γαράσαρη.
      Ο καταγόμενος από την Κάλτζασα, ο Κάλτζας ή Καλτζάντ από την οικογένεια των Καλτζάντων (σήμερα Καλτσίδης).
      Οι απόγονοι του Τζανού, Τζανάντ (σήμερα Τζανίδης) και η συνοικία τους Τζανάντων.
      Οι απόγονοι Πέτρου, Πετράντ και η συνοικία τους Πετράντων (σήμερα Πετρίδης).
      Ο Ασίχ, οι Ασιχάντ, σήμερα Ασικίδης ή Ασιχίδης.
      Ο Καλπάχ, οι Καλπαχάντ, σήμερα Καλπίδης ή Καλπακίδης.
      Ο Ταμούρ, οι Ταμουράντ, σήμερα Ταμουρίδης.
      Ο Γιαγμούρ, οι Γιαγμουράντ, σήμερα Γιαμουρίδης.
      Ο Τζαχάλ, οι Τζαχαλάντ, σήμερα Τσαχαλίδης.
      Ο Πακατάρ, οι Πακαταράντ, σήμερα Πακαταρίδης.
      Ο Καλογρεάντ, των Καλογρεάντων, σήμερα Παπαδόπουλος.

      Όσον αφορά το δηλωτικό προέλευσης στη Γαράσαρη έχουμε τον Ασαρτζουγότα (από το Ασαρτζούχ), τον Κοϊνικότα (από το Κοϊνίκ), το Λαπότα (από τη Λάπα), τον Παλτζανότα (από την Πάλτζανα), το Γαρασαρότα (από τη Γαράσαρη/Καραχισάρ), τον Καβαζίτα (από το Κεβεζίτ), τον Καταχωρέτα (από το Καταχώρ) κοκ

      Με την ευκαιρία ας αναφέρουμε και την κατάληξη –ίνα που χρησιμοποιείται για γυναίκες. Χουπερίνα – η γυναίκα του Χουπέρη, Μουκίνα – η γυναίκα του Μούκου, Τζανκοσίνα, η γυναίκα του Τζανκόση, κοκ. Είναι επίσης ελληνικότατη μεσαιωνική γυναικεία κατάληξη, Παλαιολογίνα – η γυναίκα του Παλαιολόγου, Γαβρίνα – η γυναίκα του Γαβρά, Λογγίνα – η γυναίκα του Λογγίνου, Τζανιχίνα – η γυναίκα του Τζανιχίτα κοκ
      Για τις μεγαλύτερες σε ηλικία γυναίκες έχουμε την κατάληξη – άβα. Χουπεράβα, Μουκάβα, Χουπανάβα, Λογγάβα, Ιορδανάβα κοκ

      Η κατάληξη –ίδης (από το –είδης) και –ιάδης, υιοθετήθηκε μαζικά από τους Πόντιους μετά τα μέσα του 19ου αιώνα, υπό την επιρροή των δασκάλων και της εθνικής αφύπνισης που φούντωσε εκείνη την περίοδο στον Πόντο. Το ίδιο ισχύει και για τα αρχαιοελληνικά βαφτιστικά ονόματα που παρατηρούνται σε πολύ μεγάλο ποσοστό μεταξύ των Ποντίων. Μετά την ανταλλαγή και την έλευση στην Ελλάδα, πολύ περισσότερα επίθετα δηλώθηκαν με την κατάληξη –ίδης και –ιάδης. Είναι μια ξεκάθαρη δήλωση πίστης στην αρχαιοελληνική καταγωγή, απόλυτα αναγκαία εκείνη την εποχή που πολλοί ντόπιοι υποδέχονταν τους πρόσφυγες παππούδες μας με την προσφώνηση «τουρκόσποροι». Η απάντηση βρίσκεται στον Αχιλλέα (Πηλείδη, γιού του Πηλέα), στον Αγαμέμνονα και το Μενέλαο (Ατρείδη, γιούς του Ατρέα) κοκ

      Αυτά προς το παρόν και πάσα παρατήρηση ή διόρθωση καλοδεχούμενη.

      Διαγραφή
  31. Γεια σας και συγχαρητηρια για το site σας το οποιο μας βοηθαει πραγματικα.Ο παππους μου ονομαζοταν Ισαακ Λαζαριδης,κατοικος Στεφανοβουνου Ελασσονας με καταγωγη απο την περιοχη του Μεσουδιε.Πιθανοτατα και απο μαρτυριες συγχωριανων μου το χωριο του λεγεται ασκεντιρ η εσκιτιρ(ακουγονται και αλλες ονομασιες οπως ισταβρι και παβρεν) αν και δεν εχω συναντησει παρομοιες ονομασιες στο διαδικτυο και στα σχετικα sites.Καποιοι αλλοι επισεις αναφερουν οτι ο πατερας του Γιαννης(Γιαννιτσης οπως τον αποκαλουσαν) ειχε καταγωγη απο το Μουρασιλ του Απες.Θα ηθελα να σας ρωτησω τι γνωριζετε για το θεμα καθως και αν υπηρξε αλλαγη στο επιθετο πραγμα το οποιο γνωριζω πως συνεβαινε αρκετες φορες.Ευχαριστω προκαταβολικα και ευχομαι καλη συνεχεια στο εργο σας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  32. Το Εσκιτίρ ήταν και είναι μαχαλάς του Ισταυρί. Ήταν ρωμέϊκα χωριά και βρίσκονται λίγο βόρεια του Μεσουτιέ. Γύρω τους υπήρχαν και άλλοι ρωμέϊκοι οικισμοί, όπως το Μπαϊρακλί, Φιάζ, Κατράν, Αρμουτλού, Φάλτσατα και λίγο πιο μακριά το Μιχάλ-τσορούμ, Γιαβσάν, Σιναλού, Μέζερε κλπ. Μεταξύ του Ισταυρί και του Εσκιτίρ υπάρχει και σήμερα άλλος ένας μικρός μαχαλάς με αρκετά ερείπια, που μου είπαν οτι ήταν ρωμέϊκος κι αυτός, αλλά δε γνωρίζω το παλιό του όνομα. Ίσως να είναι το Παβρέν που αναφέρεις εσύ, αλλά ειλικρινά δεν ξέρω.

    Το Ισταυρί σήμερα ονομάζεται Doğançam (το βρίσκεις στις συντεταγμένες 40.30.39 - 37.51.50) και το Εσκιτίρ ονομάζεται Darica (συντεταγμένες 40.29.55 - 37.50.30).

    Δυστυχώς με το πρώτο ψάξιμο που έκανα δε βρήκα κάτι για τον παππού σου. Μάλιστα δε βρίσκω καθόλου να έχει εγκατασταθεί κάποιος με το όνομα Λαζαρίδης στα Αραδοσίβια. Μήπως ήταν πρώτα αλλού και μετά ήρθαν στο Στεφανόβουνο;
    Όσον αφορά το Μουρασούλ ή Μερβασίλ, όντως βρίσκεται στο Επές-Χαπές, στα νότια του Μεσουτιέ και από εκεί κατάγονται αρκετοί πρόσφυγες που εγκαταστάθηκαν στην Αετορράχη. Ίσως έτσι να προκύπτει και αυτό που σου είπαν για την καταγωγή του λυκοπάππου σου.

    Πάντως το Εσκιτίρ και το Ισταυρί, αν και βρίσκονται πολύ κοντά στο Μεσουτιέ και ανήκαν διοικητικά σε αυτό, εκκλησιαστικά ανήκαν στη Μητρόπολη Νεοκαισάρειας και όχι στη Μητρόπολη Κολωνίας και Νικοπόλεως όπως το Μεσουτιέ, τα υπόλοιπα χωριά του Μελέτ, τα χωριά του Επές κλπ.

    Αν βρεις κι άλλες πληροφορίες που μπορούν να μας βοηθήσουν (ονόματα συγγενών, εγκατάσταση σε άλλες περιοχές κλπ) ευχαρίστως να ξαναψάξουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Στο θεμα της εγκαταστασης εχεις δικιο και ζητω συγνωμη που δεν το διευκρινησα απο την αρχη.Αρχικος τοπος εγκαταστασης ηταν ο Λαγκαδας Θεσσαλονικης.Απο εκει ειρθε στην συνεχεια με την μητερα του,Δεσποινα Ιωαννιδου,στο Στεφανοβουνο οπου διεμεναν τα ξαδερφια του οι Ιωαννιδαιοι και αν δεν κανω λαθος στην αρχη εμεινε στο σπιτι καποιου Καραγιαννιδη.Η αδερφη του,Ευρωπη Λαζαριδου,εγκατασταθηκε στην Τριανταφυλλια Σερρων.Οσον αφορα την καταγωγη απο το Μουρασουλ,οντως εχει αναφερθει συγγενεια με καποιον Συμεωνιδη απο την Αετοραχη οπως ειπες και εσυ.Ακομα,σε καποιες ιστοριες α'σην πατριδαν ,ακουγεται οτι παππους του Ισσακ ηταν καποιος Μουρατ απο το Μουρασουλ(πραγμα το οποιο στην αρχη με τρομαξε)και πως υπηρχε στην ευρητερη περιοχη επιθετο Λαζαρκινι,η κατι τετοιο,το οποιο αλλοι αλλαζαν σε Λαζαριδης και αλλοι σε Λαζιδης.

      Διαγραφή
    2. Αδερφέ τη βρήκαμε την άκρη. Στο Εσκιτίρ όντως υπήρχε μεγάλο σόι Λαζάντων. Ο παππούς σου εγκαταστάθηκε στο Στεφανόβουνο με το όνομα Λαζίδης Ισαάκ του Ιωάννη. Στο Στεφανόβουνο πρέπει να εγκαταστάθηκε κι άλλος Μεσουτλής με το όνομα Λαζίδης Ισαάκ του Ιωάννη, προφανώς συγγενής ή πρόκειται για διπλοεγγραφή. Στο ίδιο χωριό ήρθαν ο Λαζίδης Σωκράτης του Σεραφείμ και η Λαζίδου Μαρία (χήρα ή κόρη;) του Σεραφείμ.

      Βρήκα μία μόνο Λαζαρίδου Ευρώπη του Ιωάννη, η οποία εγκαταστάθηκε στο Σιδηρόνερο Δράμας. Αποκλείεται να είναι τόσο μεγάλη σύμπτωση. Ίσως να πήγε νωρίτερα ή αργότερα στην Τριανταφυλλιά Σερρών, όπως μου γράφεις.

      Στο Λαγκαδά είχαν εγκατασταθεί αρκετές συγγενικές σας οικογένειες από το Εσκιτίρ, με το όνομα Λαζαρίδης και συγκεκριμένα στα χωριά Αρετή και Λαχανά. Άρα από εκεί προκύπτει η πρώτη εγκατάσταση των δικών σου.

      Επίσης Λαζαρίδηδες ή Λαζίδηδες από το Εσκιτίρ, εγκαταστάθηκαν στο Κοκκινόχωμα Καβάλας.

      Λαζαρίδηδες από το διπλανό χωριό Φάλτσατα (πιθανότατα συγγενείς σας) εγκαταστάθηκαν στο Μαυροδένδρι Κοζάνης.

      Οι Ιωαννίδηδες ήταν επίσης μεγάλο σόι από το διπλανό χωριό Φάλτσατα. Πέντε-έξι οικογένειες εγκαταστάθηκαν στο Στεφανόβουνο με το όνομα Ιωαννίδης ή Γιοβάνογλου και πολύ περισσότερες οικογένειες εγκαταστάθηκαν στο Μαυροδένδρι και σε άλλα χωριά της Κοζάνης. (Έτσι, μέσω της Φάλτσατας, δένει και η πληροφορία σου για συγγένεια Ιωαννίδηδων και Λαζαρίδηδων).

      Όσον αφορά το Μερβασίλ/Μουρασούλ, όντως υπήρχε πολύ μεγάλο σόι Λαζαρίδηδων (κυρίως με το όνομα Δεμιρτζόγλου), οι οποίοι εγκαταστάθηκαν μαζικά στην Ακρολίμνη Γιαννιτσών. Πιθανότατα λοιπόν έχουν βάση οι πληροφορίες σου για προγονική σχέση με το Μερβασίλ.

      Στο Μερβασίλ υπήρχε και μεγάλο σόι Συμεωνίδηδων, οι οποίοι εγκαταστάθηκαν μαζικά στην Αετορράχη. Ακόμη μια ένδειξη σχέσης με το συγκεκριμένο χωριό.

      Όσον αφορά το όνομα Μουράτ, μην …ανησυχείς καθόλου. Ήταν πολύ κοινό και συνηθισμένο βαφτιστικό στον Πόντο, ως Μουράτ/Μουράτιος/Μουράτης και έχει περάσει μέχρι σήμερα ως επώνυμο Μουράτης/Μουρατίδης/Μουράτογλου. Έχει αραβική ρίζα και σημαίνει «αυτός που είναι η εκπλήρωση μιας ευχής, μιας επιθυμίας». Δε μπορώ να το αποδώσω καλύτερα στη νεοελληνική.

      Ελπίζω να έμεινες ευχαριστημένος από τις απαντήσεις και αν προκύψουν κι άλλες απορίες, εδώ είμαστε…

      Διαγραφή
    3. Ειμαι απολυτα καλυμενος απο τις απαντησεις και ειλικρινα ευχαριστω μιαν κ'αλλο.Χαιρετιας..

      Διαγραφή
  33. gia to soi saoulidis pou grafette parapano, ine to idio soi pou ehi siggenia me kosmidis kai stafidis?

    I giagia mou legotane saoulidis (savoulidis) kai pantreftike ton tsemistse, mehri edo sigoura.
    To kosmidis kai stafidis, den ksero ine tis giagias mou soi i tou tsemitse soi? an tou tsemtse, giati ine ta epitheta diaforetika?
    Eho ligo berthefti?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  34. Απλά κάποια παρακλάδια από το σόι των Τσεμιζάντων στο Κατωχώρ, άλλαξαν το όνομα σε Κοσμίδης και Σταφίδης. Γινόταν αυτό μέχρι και τα πρώτα χρόνια που ήρθαν στην Ελλάδα οι πρόσφυγες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  35. efharisto, kala ipes itane mega soi, gia tous saoulidis, kserete tipota, posi itane kai pou ine. kai sto kimeno amigdaleonas, pou ehi mia fotografia, tou 1927 kai anaferi onomata, ehi kai tous tsakiridis, pio soi tou tsakiridis itane, prota onomata iparhoun. tou patera mou thios tha itane isos?
    efharisto kai pali

    ΑπάντησηΔιαγραφή