Νικόπολις - Γαράσαρη - Sebinkarahisar - Susehri.

Σας κάνουν ..κλικ; Καλώς ήρθατε!

Τρίτη, 12 Οκτωβρίου 2010

Γαράσαρη, Γαράσαρη, τ'εμόν η πατρίδα




Στη Νικόπολη του Πόντου είναι οι ρίζες μου. Στα βουνά της Γαράσαρης οι πέτρες γράφουν τ΄ όνομά μου. Στις στοές των μεταλλείων στάζει ακόμα των προγόνων μου ο ιδρώτας. Στο Egribel το χιόνι σκεπάζει τους γιαϊλάδες μας, τα παρχάρια μας. Και των ντερέδων τα νερά, δροσίζουν τα θεμέλια των μύλων μας.

Λίτσασα, Καταχώρ, Σπαχή Μαχαλεσή, Εσκήκιοϊ, Αλησάρ, Ασαρτζούχ, Όβατζουχ, Κεϊλίκα, Γαλατζούχ και Τρουπζή, Κηζήκ και Κούλαλη, Καγιά τιπή και Μοντολάς, Τσοράχ κι Αγούλια κι Αναστός και Έσκιονε κι Αλούτζαρα και Μπάλτζανα, Στρεφή, Κιογνιούκ, Χατζήκιοϊ, Άσλασα και Μοναστήρ.

Κάθε στροφή του δρόμου και μια φωνή. Κάθε πηγή και όνομα, κάθε πλαγιά και σόϊ.

Κεκρίδης, Παρχαρίδης και Τζολερίδης, Εμμανουηλίδης και Ζαπίδης, Πετρίδης και Ιορδανόπουλος, Ζεϊτίδης, Μαυρίδης, Σαμλόγλου, Τσανοσίδης, Υψηλόπουλος, Ευαγγελίδης, Βεζυρίδης και Αλεξανδρίδης, Μεϊτινίδης και Ταμουρίδης και Πακαταρίδης και Ασικίδης, Κοσμίδης, Παπαδόπουλος, Τσαχαλίδης, Τσιφτσίδης, Κετζετζόγλου, Τουνουσίδης και Χατζικίδης, Καλπίδης και Κεσικιάδης, Ποτουρίδης, Πιρίτσαλης, Τασίδης, Σιδηράτος και Τζανίδης.

Έϊ ρίζα'μ' ασήν Γαράσαρην. Ο λυκοπάππος'σ' ποίος έτον; Ο Κεντήρ, ο Ζηδήκ, ο Τράκον, ο Χασούλ; Ο Σουντουκτζήν έτονε; Ο Διλέριν; Ο Γιρόν, Κουτουπάς, Τοπάτς, Δελήσαββα, ο Κοψελίνας, ο Κορός, ο Χούπερην Τζανάντων, ο Γιάνικα, ο Πεντέρ; Γιαρατζάν; Καλογρεάντ; Γιαγπατάν; Χουπούτζ; Τελπίζ; Κουκούφ; Τζέκον;

Το όνομα'σ' έν Ισαάκ, Παύλος, Νικόλαος, Αβραάμ; Γρηγόριος, Βασίλειος, Ευστάθιος, Γαβριήλ, Ιορδάνης, Κυριάκος, Αναστάσιος, Ηλίας, Σάββας, Θεόδωρος, Χαράλαμπος, Μαρία, Σοφία, Δέσποινα, Παρθένα, Ελένη, Συμέλα, Ανατολή, Ακρίτας, Πελαγία, Κανή, Σαϊά και Κεράσα, Μουράτης, Ηρακλής και Αμανάτης;

Σην Ελλάδαν ποίο εν το χωρίο'σ'; Αμυγδαλεώνας; Γεωργιανή; Ζυγός, Δοξάτο, Ευκαρπία; Κρηνίδες, Πλατανότοπος, Σάππες και Ριζάρι; Ελασσόνα, Λαγκαδάς και Ελαιοχώρι, Κύργια και Ηλιοκώμη?

Πάμε μαζί στο δρόμο μας. Είδες τι λέει η πινακίδα; Sebinkarahisar 19 χιλιόμετρα. Έχουμε τόσα να μοιραστούμε. Και πόσα ακόμα να αφήσουμε πίσω μας, για να μάθουν και άλλοι. Για να μην ξεχάσουμε ποτέ. Το ίδιο αίμα έχουμε, τις ίδιες ρίζες, τις ίδιες μνήμες, την ίδια πατρίδα. Ας αποκτήσουμε και το ίδιο blog! Ξεκινάμε;

24 σχόλια:

  1. Καλοτάξιδο, συμπατριώτη....
    Στέλιος Κενανίδης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πολλά ευχαριστώ σε. Ουλ' εντάμα θα το "ταξιδέψουμε".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Καλοτάξιδο
    Σάββας Καλεντερίδης
    εξ Ισπαχή μαχαλεσί Νικοπόλεως

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μακάρι να έχουμε τόσο καλό ταξίδι, όπως αυτό του infognomonpolitics.blogspot.com
    Συγχαρητήρια για τις εκδόσεις ΙΝΦΟΓΝΩΜΩΝ, που έχουν τον Πόντο στην πρώτη γραμμή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. καλο μας ταξιδι λοιπόν.....ημετεροι....γαρεσαρετες

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Πακαταριδης Χρηστος14 Οκτωβρίου 2010 - 10:36 μ.μ.

    Οι Πακαταράντ'
    Εμάς λέγ'νε μας Πακαταράντ'. Γιατί;
    Γιατί ο παππού μ' έτον κυνηγός. Οι Τρούκ' επέ(γ)ειναν ΄ς σο κυνήγιν, επέρειναν κ' επέ(γ)ειναν και τον παππού μ'. Εείνος πα καλά 'ρίχνεν, «έΐ ατάρ'» (καλά σύρ'), από κει έμεινεν Πακατάρ', Πακαταρίδης, κουρφιμένον.



    Γιάννες Πακαρατίδης γενν,1895

    Καρακεβεζήτ Νικοπόλεως

    Ελαιοχώρι Καβάλας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. πολυ καλη προσπαθεια ελπιζω να μαζευτουμε εκατονταδες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Παπαδόπουλος Νίκος21 Οκτωβρίου 2010 - 1:23 μ.μ.

    Ποιός θα μου δώσει πληροφορίες για τις δηλώσεις των Θεοδοσίου Φιλίππου και Παπαδόπουλου Νικολάου του Πέτρου καταγωμένων απο Κιογνιούκ και εγκατασταθέντων το πρώτον στο Μικροχώρι (Αχατλάρ)(ως συνοικισμό του Πλατανοτόπου)Καβάλας. Το Κιογνιούκ μέχρι τώρα το γνώριζα με το όνομα Κοϊνίκ ή Κοϊνίκι και έτσι το άκουγα απο τη συγχωρεμένη τη γιαγιά μου Θεοδοσίου Πελαγία (Σεμπέλα) το γένος Γρηγοριάδη Αβραάμ. Μπορεί κάποιος να μου υποδείξη τη θέση του στο χάρτη: Ευχαριστώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Γειά σου πατριώτη,

    Στα επίσημα αρχεία υπάρχουν τα εξής:

    Παπαδόπουλος παπά Γεώργιος του Θεοδώρου από Κιογνιούκ, με εγκατάσταση ατην Ηλιοκώμη Σερρών.
    Παπαδόπουλος Σάββας του Θεοδώρου, από Κιογνιούκ, στην Ηλιοκώμη Σερρών.
    Παπαδόπουλος ή Κεσίσογλου Φίλιππος του Ιωάννη, από Κιογνιούκ στον Αμυγδαλεώνα Καβάλας.

    Θεοδοσίου δεν υπάρχει κάνενας.

    Γρηγοριάδης Συμεών του Νικολάου, από Κιογνιούκ, στη Γεωργιανή Καβάλας.
    Γρηγοριάδης Σπύρος του Ιωάννη, από Κιογνιούκ, στη Μονή Ιβήρων Σερρών.

    Γρηγοριάδηδες του Αβραάμ υπάρχουν τρεις, Γεώργιος, Ιορδάνης και Παρασκευάς, αλλά είναι από το χωριό Τσοράκ και εγκαταστάθηκαν στο Μαυροδένδρι Κοζάνης.

    Για το όνομα έχεις δίκιο. Απλά υπάρχει διαφορά προφοράς.
    Το Κο προφέρεται ως Qo.
    Το –γ- προφέρεται ως τούρκικο -g-, δηλαδή ως –j- ανεπαίσθητο. Παράδειγμα το όνομα του Ερντογάν – Erdogan, που κανονικά προφέρεται Ερντο(γ)αν, με το γ πολύ αεράτο, σα να μην υπάρχει καθόλου. (Μην ξεχνάς ότι κι αυτός είναι τεμέτερον από το Ρίζε).
    Η κατάληξη –ικ-, αλλάζει κατά περιοχή. Παραδείγματα:
    Εμείς λέμε Ασαρτζούχ (κάτι σαν γ και χ), οι άλλοι λένε Ασαρτζούκ, στη Νεοκαισάρεια και στην υπόλοιπη Τουρκία λένε Ασαρτζίκ (Asarcik).
    Εμείς λέμε Οβατζούχ, οι άλλοι λένε Οβατζούκ, στη Χαλδεία και οι Τούρκοι Οβατζίκ (Ovacik).
    Εμείς λέμε Γαλατζούχ, οι άλλοι Γαλατζούκ και οι Τούρκοι Γαλετζίκ (Galecik).

    Εάν πας στο βιντεάκι της ανάρτησης «Σην Πατρίδαν», από το 1.15 μέχρι το 1.25 είναι η κλεισούρα πάνω από το Καταχώρ, στο δρόμο Νικόπολης-Κερασούντας. Μόλις βγεις από την κλεισούρα και πριν φτάσεις στη διασταύρωση για Λίτζασα, παίρνεις αριστερά έναν κατσικόδρομο και μετά από ένα ζόρικο εικοσάλεπτο – μισάωρο, φτάνεις σε ό,τι έχει απομείνει από το Κιογνιούκ.

    Στο Google Earth οι συντεταγμένες είναι 40 μοίρες 21΄29΄΄ και 38 μοίρες 25΄29΄΄. Εκεί θα βρεις και φωτογραφία από μία εκκλησία σας, αλλά δεν ξέρω αν είναι της Κοιμήσεως της Θεοτόκου ή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού.

    Ελπίζω να βοήθησα λίγο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Περίμενε φίλε, βρήκα κι άλλα.

    Παπαδόπουλοι από το Κιογνιούκ εγκαταστάθηκαν στη Γεωργιανή, στην Αθήνα, στον Πλατανότοπο, στην Κωνσταντιντούπολη, στην Ηλιοκώμη, στη Ρωσία και στον Αμυγδαλεώνα. Ο Νικόλαος του Πέτρου στον Πλατανότοπο.

    Γρηγοριάδηδες από το Κιογνιούκ ήταν οι Αβραάμ, Χρήστος και Γεώργιος, που εγκαταστάθηκαν στη Γεωργιανή.

    Οι Θεοδοσίου που λες δεν υπάρχουν, γιατί είχαν το όνομα Θεοδοσιάδης. Ο Φίλιππος στον Πλατανότοπο, οι Κυριάκος, Γαβριήλ και Ουρεήλ στη Γεωργιανή, ο Ιάκωβος στην Καλλιθέα, ο Δωρόθεος στη Ρωσία, ο Ηλίας στο Περιστέρι και ο Αναστάσιος στα Σούρμενα.

    Τελικά τη βρήκαμε την άκρη, έτσι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Παπαδόπουλος Νίκος21 Οκτωβρίου 2010 - 8:13 μ.μ.

    Houperin
    Σε ευχαριστώ θερμά για όλα. Για το Θεοδοσίου έχεις δίκιο. Ως Θεοδοσιάδης δηλώθηκε και ήταν μάλλον το σωστό αν κρίνω απο τους Θεοδοσιάδηδες της Γεωργιανής που γνωρίζω τη συγγένεια. Ωστόσο στη συνέχεια τα παιδιά του πέρασαν με το Θεοδοσίου. Σε ευχαριστώ επίσης για τις συν/νες. Υπονοείς προφανώς οτι το χωριό πλέον δεν κατοικείται;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Μόνιμα νομίζω όχι. Χρησιμοποιείται όμως μάλλον ως γιαϊλάς. Το χειμών δεν υπάρχει περίπτωση να μέινει κάποιος εκεί (τουλάχιστον τον 21ο αιώνα). Μιλάμε για απομονωμένο οικισμό, μέ πολύ δύσκολη πρόσβαση, υψόμετρο 1.700-1.800 μέτρα, σε μια ρεματιά, ένα κοίλωμα εν μέσω υψωμάτων.
    Μη σκέφτεσαι τους δικούς σου που έμεναν εκεί. Αυτοί ήταν Πόντιοι, Γαρασαρέτες και Τραντέλλενες!!!
    Χαιρετίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. ΘΕΛΕΙ ΜΑΓΚΙΑ ΝΑ ΖΕΙΣ ΜΕ ΤΙΣ ΠΕΤΡΕΣ ΚΑΙ ΜΕΡΑΚΙ ΝΑ ΤΙΣ ΧΑΡΑΣΕΙΣ (ΜΕ ΟΠΟΙΟΝ ΤΡΟΠΟ)ΚΑΙ ΝΑ ΧΤΙΖΕΙΣ Μ ΑΥΤΕΣ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. η συγχωρεμενη η γιαγια μου Σωτηρια Τσοχαταριδου το γενος Ιωαννιδη γενηθηκε το 1917 στο Οβατσικ νικοπολεως και μου ελεγε οτι τα μερη που ζουσε ηταν τα πιο δυσκολα στην τουρκια απο εδαφολογικης αποψης.Ειμαι σιγουρος οτι αν ζουσαμε εμεις εκει σημερα θα ηταν τελειος διαφορετικα καταπρασινα καιανεπτυγμενα.Μια βολτα στο ελεοχωρι καβαλας θα πεισει και τον πιο δυσπιστο.Οι Νικοπολητες κατοικοι του Ελεοχωριου εχουν καλλιεργησει ολα τα γυρω βουνα (τα εχουν ισοπεδωσει και εχουν ανοιξει και γεωτρησεις για ποτισμα)ενω στα διπλανα χωρια δεν συμβαινει το ιδιο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Πακαταριδης Χρηστος εκ Καρακεβεζητ.28 Οκτωβρίου 2010 - 7:13 μ.μ.

    Αυτο ειναι γεγονος.....Επειδη ειμαι Ελαιοχωριτης μπορω να το επιβεβαιωσω απο προσωπικη πειρα...η Θεληση για εργασια των Νικοπολιτων ειναι γεγονος....Σε ολα τα επιπεδα....Στο Ελαιοχωρι η Εκκλησια το Δημοτικο σχολειο Το ελαιοτριβειο και ο μυλος της περιοχης χτιστικαν απο τους Νικοπολιτες και μαλιστα στα πρωτα χρονια εγκαταστασης τους......

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. ΟΝΟΜΑΖΟΜΑΙ ΤΑΣΙΑΔΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΙ ΕΜΑΘΑ ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΟΤΙ Ο ΠΑΠΠΟΥΣ (Ο ΠΑΤΕΡΑΣ) ΤΟΥ ΠΑΤΕΡΑ ΜΟΥ ΗΤΑΝ ΑΠΟ ΤΟ ΑΣΑΡΤΖΟΥΚ
    ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΟΠΟΙΟΣ ΞΕΡΕΙ ΟΤΙΔΗΠΟΤΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΤΑΣΙΑΔΗ ΝΑ ΜΟΥ ΓΡΑΨΕΙ ΣΤΟ GEORGETASSIADIS@YAHOO.COM
    ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Οι Τασιάντ` είναι ίδια οικογένεια με τους Πετράντ` και όλοι ανήκουν στη μεγάλη οικογένεια των Τζανών του Καστέλλου/Ασαρτζούχ της Νικοπόλεως. Από τους Τζανάντες/Τζανούς, άλλοι κράτησαν το όνομα Τζανίδης, άλλοι Τζανοσίδης, άλλοι Πετρίδης και άλλοι Τασιάδης (τας στα τούρκικα σημαίνει πέτρα). Οι Τασιάντ` εγκαταστάθηκαν στον ΑΜυγδαλεώνα και στη Λεύκη Καβάλας. Προφανώς είμαστε και ξαδέρφια :)
      Περισσότερα και στο facebook στο προφίλ houperin asarcikli.

      Διαγραφή
  17. ονομαζομαι Πατσιατζης ή Πατσιατζιδης χαραλαμπος απο Νεα Ζιχνη Σερρων
    Ο Παππούς Παντελης ηταν απο το μπουγα μετεν
    Η γιαγια Ελενη απο το Οβατσικ.
    γνωριζετε κατι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η οικογένεια Πατσιατζή από το Μεταλλείον Ταύρου (αλλιώς Μπουγά-Ματέν), εγκαταστάθηκε αρχικά στην Περιχώρα, στα σύνορα των νομών Σερρών και Δράμας. Προφανώς αργότερα κατέβηκε στην κοντινή Νέα Ζίχνη. Δεν υπάρχει κάποια σύνδεση του ονόματος για να βρούμε την απώτερη καταγωγή. Πάντως στην Περιχώρα εγκαταστάθηκαν μαζικά κάτοικοι από χωριά της επαρχίας Ρεφαγιάς της Νικόπολης (Πισιούρ, Μέντεμε, Σογιούτ-πελη, Καδήκιοϊ, Μοντολάς. Αλατζά-χαν και Γούζουλου).
      Για την Ελένη θα πρέπει να ξέρουμε το πατρικό της επίθετο. Πάντως το Οβατζίκ που γράφετε, ήταν ένα χωριό λίγο βορειοδυτικά από Μεταλλείο Ταύρου.

      Διαγραφή
    2. ΠΑΤΣΙΑΤΖΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΤΟΥΣΑΒΒΑ10 Ιουνίου 2015 - 11:32 π.μ.

      Καταρχην ευχαριστω για την απαντηση
      Ο παππους πατσιατζης παντελης αρχικα πηγε στην Πλατανια Κοζανης και απο εκει με την αδελφη του και τον γαμπρο του πηγαν στη σκοπια σερρων για να ειναι με τους αλλους πατριωτες.
      Η γιαγια ελενη Χρυσανθιδου του θεοφιλου ηταν του γενους ΣΥΡΙΣΤΑΤΙΔΟΥ Η ΣΙΡΙΣΤΑΤ απο το Οβατζικ

      Διαγραφή
    3. Κοιτάξτε, βρίσκω έναν Πατζατζή Παντελή του Σάββα από το Μεταλλείο Ταύρου, ο οποίος αρχικά εγκαθίσταται στην Πλατανιά Κοζάνης και ο ίδιος το 1928 ήταν εγκατεστημένος στη Νέα Ζίχνη. Προφανώς αυτός είναι ο παππούς, αφού ταιριάζει και το βαφτιστικό Σάββας του πατέρα σας και του προπάππου σας.
      Μαζί του αρχικά στην Πλατανιά εντοπίζω και μια Πατζατζή Αναστασία, αλλά το 1928 δεν είναι εκεί και δε μπορώ να τη βρω αλλού.
      Επίσης υπάρχουν πολλοί ακόμη Πατζατζήδες στην Πλατανιά Κοζάνης και στη Σκοπιά Σερρών μια οικογένεια στη Μολόχα Κοζάνης και πολλές οικογένειες Πατζατζή και Πατσατζή στην Περιχώρα Δράμας. Γι` αυτό εξ αρχής συνέδεσα την Περιχώρα με τον παππού Παντελή, αλλά δεν είχα κοιτάξει για το όνομα Πατζατζής, παρά μόνο για το Πατσατζής. Είναι συνηθισμένες αυτές οι διαφορές στην φωνητική απόδοση των επιθέτων των προσφύγων όταν πρωτοήρθαν στην Ελλάδα. Όλες αυτές οι οικογένειες που σας έγραψα, ήταν από το Μεταλλείο Ταύρου ή αλλιώς Μπουγά Ματέν.
      Οικογένειες με το επίθετο Χρυσανθίδη εγκαταστάθηκαν στη Σκοπιά Σερρών και ήταν επίσης από το Μεταλλείο Ταύρου (συγκεκριμένα ο Χρυσανθίδης Γεώργιος του Ιωάννη και ο Ιωάννης του Χρήστου).
      Οικογένειες Σιριστατίδη εντοπίζω στην Πλατανιά Κοζάνης. Αυτοί δήλωασαν καταγωγή από το Μεταλλείο Ταύρου και μερικοί το χωριό Όβατζικ. Τελικά ίσως όλες οι οικογένειες, εννοώ και οι Πατσατζήδες, να ήταν από το Όβατζικ.
      Επίσης εντοπίζω πάλι από το Μεταλλείο Ταύρου οικγένεια Σηριτόπουλου, που εγκαταστάθηκε στη Μολόχα, δηλαδή εκεί που βρήκαμε και μια οικογένεια Πατζατζήδων.
      Τέλος, βρίσκουμε και μια οικογένεια που το γράφει με ύψιλον, δηλαδή Συριστατίδης. Είναι ο Αναστάσιος και η Σουλτάνα Συριστατίδου του Συμέων, από το Μεταλλείο Ταύρου, που εγκαταστάθηκαν στη Νέα Ζίχνη.
      Όλα τα στοιχεία πλέον ταιριάζουν και φαίνεται πως απ` όλες τις πλευρές η καταγωγή είναι από το Οβατζίκ του Μεταλλείου Ταύρου.

      Διαγραφή
    4. ΠΑΤΣΙΑΤΖΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΤΟΥ ΣΑΒΒΑ12 Ιουνίου 2015 - 6:32 μ.μ.

      Ευχαριστω πολυ για ολες αυτες τις πληροφοριες και συχγαρητηρια για το εργο σας.
      Υπηρχε και ενα παρατσουκλι,''Αλιβρατς η Αλεβρακατς ''που ο πατερας μου λεει οτι προηλθε απο τους μυλους που υπηρχαν στο χωριο (αλευρι),αν καποιος γνωριζει κατι?
      Ευχαριαστω και παλι.

      Διαγραφή
  18. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή